Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så sexistiskt var medieåret 2014

Publicerad: 9 januari 2015, 09:51

Reklamfilm för hamburgerrestaurangen Carl Jr.

Foto: Skärmdump från Youtube.

Samtidigt som kvinnor har fått ta större plats i filmer, tv-serier, sociala medier och nyhetsinslag under 2014 är sexismen och objektifieringen fortfarande utbredd i media, enligt den amerikanska organisationen Representation project.


Organisationen har klippt ihop en video som visar feministiska framsteg och sexistiska klichéer i medier och reklam under 2014.

Det fanns många feministiska framsteg att fira under året, enligt Representation project. Kvinnor hade framträdande roller i storfilmer, frontade magasin, brister betraktades som något bra och kändisar kom ut som feminister.

Men det är inte hela sanningen. Men samtidigt som kvinnohyllningarna frodas går utvecklingen för långsamt, menar organisationen.

Den kvinnliga representationen sjönk på alla tv-kanaler förutom NBC, lättklädda kvinnor objektifieras såväl på Emmy Awards, som i hamburgerreklam och i tecknad form i serien American Dad.

Könsstereotyperna i media drabbar även män, enligt organisationen som tar exempel från populära serier som The Walking Dead.

Se filmen här:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.