Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ska Aftonbladet lyfta Politism

Publicerad: 22 November 2016, 15:22

Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.

Foto: Andreas Elgstrand

LO och Kommunal pumpar in fem miljoner kronor för att rädda Politism. Aftonbladet kommer istället att ge utrymme åt sajten som är tänkt att öka trafiken.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénAftonbladetSchibstedKommunalPolitism

Opinionssajten Politism ägs till 49 procent av Schibsted och 51 procent av de fackliga organisationerna LO och Kommunal. I förra veckan blev det känt att de senare väljer att satsa ytterligare fem miljoner kronor för att säkra Politisms överlevnad de kommande två åren.

– Hade vi inte gått in med de pengarna hade Politism behövt lägga ner, sa Karin Hagman, kommunikationschef på Kommunal som sitter i Politisms styrelse till Kommunalarbetaren.

Pengarna ges dock inte utan motprestation. Framöver ska Kommunal få en permanent plats på Politism där fackförbundet själva kan bestämma över innehållet. Dessutom är planen att antalet besökare ska stiga från det nuvarande snittet kring 50 000 unika i veckan.
– Nästa år ska också trafiken till Politism drivas från Aftonbladet, så Politism kommer bli en mycket större sajt, sa Karin Hagman till KA.

LÄS MER: Ny förlust för Politism – personalkostnaderna högre än intäkterna

Resumé har frågat Schibsted om de också väljer att skjuta till kapital till Politism.
– Vi kommenterar aldrig interna affärsangelägenheter, svarar Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.

En inte allt för vågad spekulation är att mediekoncernen upplåter utrymme för Politism hos Aftonbladet istället för att gå in med pengar som LO och Kommunal. Ägarförhållandet mellan de tre parterna kvartstår som tidigare.

Politism majoritetsägs av fackliga organisationer. Hur kommer det att paketeras gentemot Aftonbladets läsare?
– Det kommer att paketeras under Politisms varumärke. Vi ser innehållet som ett slags förlängning av vårt opinionsmaterial, säger Sofia Olsson Olsén.

Kan det bli aktuellt med annonsmärkning? Varför/varför inte?
– Nej, vi dirigerar trafiken till Politism precis som vi ibland länkar till exempelvis DN, Expressen och SvD. Inne på Politism är Kommunals och LO:s material annonsmärkt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.