Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så ska Bonnier Tidskrifter växa digitalt

Publicerad: 8 Januari 2014, 11:24

Robert Brännström.

Foto: Pressbild.

Bonnier Tidskrifter storsatsar på att rekrytera sociala skribenter– enkelt förklarat redaktionella medarbetare som producerar alster som ska ge viral spridning i sociala medier. Tre har redan plockats in. Målet är att vara tio sociala skribenter före årets slut – Bonnier Tidskrifter har idag 35 medarbetare inom digitalt.


Ämnen i artikeln:

Robert BrännströmBonnier Tidskrifter

– Det handlar inte om något effektsökeri, utan om att skapa hyggliga  räckvidder. Jag ser snarare det som ett kvalitetskvitto på att vi gör ett bra arbete, säger Robert Brännström, publisher och ansvarig  utgivare på Bonnier Tidskrifters webb.

Webb-verksamheten når ut till cirka 2 miljoner svenskar per vecka – huvudmålgruppen är kvinnor 25-45 år.

Bonnier  Tidskrifter driver nu en storsatsning för att öka räckvidden och har  redan plockat in tre sociala skribenter kvällstidningarnas  nöjesredaktioner.

Planen är att vara tio sociala skribenter innan årsskiftet.
–  Det är ingen hemlighet att vi försöker att nå våra läsare där de  spenderar mycket tid och detta sker i sociala medier idag. Här har man  också möjlighet att nå ut och skapa rejäla nätverkseffekter och det är  också därför som vi gör den här satsningen, säger Robert Brännström.

Han  tycker att den gångna hösten har bjudit på en rad exempel där Bonnier  Tidskrifters titlar har lyckats åstadkomma just viral spridning, men  vill inte peka ut någon favorit.

– Vi har nästan slagit all-time-high  för samtliga titlar. Det ser jag som ett bevis på att vi lyckas prata  med vår målgrupp på rätt sätt. Det här året har också börjat bra, säger  Rober Brännström.

Vad ser du för risk att det handlar om effektsökeri?
–  Vi finns på en marknad där vi erbjuder annonsfinansierade  gratisprodukter på nätet och det är en viktig förutsättning att skapa  hyggliga räckvidder, säger Robert Brännström.

Man talar väl om förtjänade klick?
–  Jag har inte sett några tecken hittills på att lågkvalitativt innehåll  är något som tilltalar vår publik. Facebook-användare och liknande  ställer snarare högre krav på innehållet för att man ska vilja sprida  det, säger Robert Brännström.

Bonnier Tidskifter söker också efter en videoredaktör.

Robert  Brännström menar att trenden kring just rörligt innehåll är tydlig.  

Dels för att det är lättare att komma åt innehållet i och med  spridningen av surfplattor och smarta telefoner, dels för att marknaden  efterfrågar rörligt innehåll i allt högre utsträckning.

– Vi har  inget videoinnehåll idag och vi ser tydligt att kunderna efterfrågar  det. Ytterst handlar det om att makten i vardagsrummet har förändrats där fler har kontroll över innehållet, säger Robert Brännström.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.