Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ska de brittiska tidningarna kämpa mot adblockers

Publicerad: 4 Mars 2016, 10:47

Trinity Mirror och The Telegraph två i raden att ta krafttag mot adblockers.

Brittiska tidningar kör den hårda linjen vad gäller adblockers. Trinity Mirror och The Telegraph testar nu att blocka de användare som använder sig av program som blockerar deras annonser.


Ämnen i artikeln:

The TelegraphAdblockAnnonserAnnons

GQ, City A.M och Forbes har tagit liknande grepp. Nu stoppar även Trinity Mirror och The Telegraph människor med installerade adblockers från att visa innehåll på sajterna, fram tills att de tar bort adblockern eller vitlistar sajten. Det skriver Digiday.com idag.

Trinity Mirror har informerat läsarna för sin lokaltidning Birmingham Mail den senaste månaden.
– Utgivare blir definitivt säkrare om annonsblockering. Tidigare trodde vi att det var vårt fel – men vad vi ser nu är likt det Forbes och City Am.M säger att ”nu räcker det” och tar en stark ställning i frågan genom att begränsa för människor som använder annonsblockerare, säger Piers North, chef för digital strategi på Trinity Mirro, till Digiday.

LÄS MER: Tre börjar blockera annonser
LÄS MER: Wired tar krafttag mot adblockers – ”sluta blockera eller betala”

The Telegraph har de senaste sex veckorna valt ut läsare med en installerad adblocker och visat dem meddelanden och bett dem att vitlista sajten. Enligt deras försäljningschef Jim Freeman, har de sett positiva resultat.

I veckan stod det klart att 54 procent av de som använder annonsblockerare i Storbritannien idag och som blivit varse om tidningarnas vädjande meddelanden skulle kunna tänka sig att stänga av annonsblockeraren. En glimt om att meddelandena kan fungera.

Resumé har sökt företrädare på svenska tidningar för att höra hur de resonerar kring adblocker.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.