Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så ska de här storcheferna skapa jämställdhet i näringslivet

Publicerad: 20 november 2012, 12:26

Sarah McPhee, SPP; Olof Persson, Volvo; Håkan Buskhe, Saab; Hans Vestberg, Ericsson; Annika Falkengren, SEB,Martin Lundstedt, Scania; Olof Faxander, Sandvik; Karl-Johan Persson, H&M; Martin Lindqvist, SSAB; Mikael Ohlsson, Ikea.

Chefs chefredaktör Cissi Elwin Frenkel berättar för Resumé om Sveriges hittills största projekt för att få fler kvinnor till höga chefspositioner. - Det är ett sådant här projekt som EU har efterfrågat och velat att näringslivet ska ta tag i, säger Cissi Elwin Frenkel.


Resumé kunde i går berätta att Chefs chefredaktör Cissi Elwin Frenkel och Eva Swartz Grimaldi, tidigare programdirektör på TV4 och vd på Meter  Film & Television, tillsammans med Sofia Falk på Wiminvest lanserar  Sveriges hittills största projekt för att få fler kvinnor till höga  chefspositioner.

"Battle of the numbers" handlar om att 10 av Sveriges största företag,  10 topp-vd:ar och 100 utvalda kvinnor går samman för att öka andelen  kvinnor på operativa chefspositioner i sina företag.

För Resumé berättar Cissi Elwin Frenkel om bakgrunden till projektet.

- Eva och jag är gamla vänner och vi har båda ganska lång chefserfarenhet  och har många gånger pratat om vad det är som gör att fler kvinnor inte  kommer fram. Jag kände det tydligt i filmbranschen, att jag ofta stod  där som ensam kvinna på scenen med en massa med män, säger hon och fortsätter:

- Vi har velat göra något konkret och när vi hörde om Sofia Falk och hur  duktig hon har varit på att samla ledare till seminarier kände vi att vi  kunde samarbeta. När vi träffades alla tre insåg vi att vi har precis  samma syn på problemet.

Metoden i "Battle of the numbers" handlar om att engagera kvinnorna i  företagens organisationer som experter. Vd:arna har valt ut tio blivande  och befintliga kvinnliga chefer i respektive företag som ska fungera  som interna konsulter.

Dessa 100 kvinnor kommer att jobba tillsammans för att åstadkomma  förändring. De ska nagelfara organisationerna på hinder och möjligheter  för kvinnor att nå operativa chefspositioner och dela sina slutsatser  både med varandra och sina ledningar.

Kvinnorna kommer bland annat att titta på hur chefsrollerna är  utformade, vilka incitaments- och belöningssystem som finns på  företagen, vilka återkopplingsstrukturerna är, hur karriärvägarna ser  ut, hur man inom organisationerna lyfter och omnämner kvinnliga  förebilder, synen på föräldraskap och hur det hanteras och andra saker  som kommer upp under projektets gång och som visar sig vara  betydelsefulla när det gäller att förbättra förutsättningarna för att få  fler kvinnor till chefspositioner.

Hur lyckades ni samla 10 topp-vd:ar till detta projekt?
- Vi är väldigt stolta över det. När vi började med projektet sa alla  lycka till och många tyckte att det mer eller mindre var omöjligt. Men  vi skrev direkt till vd:arna och trodde det skulle bli jättetufft, men  vi blev så positivt bemötta. Vi har till och med fått neka företag som  har velat vara med.

- Företagen jobbar redan med dessa frågor, men är frustrerade och kanske  lite handfallna kring hur de ska gå vidare och varför det går så  långsamt.
De ser också värdet i att lära från andra företag i andra branscher, då alla har kommit olika långt och har olika strategier.

Hur skiljer sig detta från andra jämställdhetsprojekt i näringslivet?
- Det har aldrig funnits ett sådant här genomgripande jämställdhetsprojekt  tidigare. Det är ett sådant här projekt som EU har efterfrågat och  velat att näringslivet ska ta tag i. För diskussionen har oftast fastnat  i en om kvotering eller inte till styrelser, vilket är något vd:ar inte  kan påverka konkret. Här handlar det om att jobba på en nivå där vd:ar  faktiskt kan påverka.

Och om det finns fler kvinnor på högre nivåer inom företaget så har man ju mer att ta av till styrelser?
- Även om vårt projekt inte handlar om styrelsenivån hoppas vi att det ger  effekt indirekt. Får man fram tillräckligt många kvinnor till  ledningsgrupper så borde det påverka.

Vad är slutmålet?
- Om ett år har vi ett evanemang där vi ska redovisa vilken effekt  projektet har haft och vad vi har lärt oss. Vi får hoppas att mycket har  hänt!

Deltagare i  projektet är: Hans Vestberg, vd och koncernchef Ericsson, Karl-Johan  Persson, vd H&M, Mikael Ohlsson, vd och koncernchef Ikea Group,  Håkan Buskhe, vd SAAB AB, Olof Faxander, vd och koncernchef Sandvik,  Martin Lundstedt, vd och koncernchef Scania, Annika Falkengren, vd och  koncernchef SEB, Sarah McPhee, vd SPP, Martin Lindqvist, vd SSAB samt  Olof Persson, vd och koncernchef AB Volvo.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.