Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ska Expressen göra om Brottscentralen

Publicerad: 2 Mars 2017, 12:18

Thabo Motsieloa, Lisah Silfwer och Lennart Ekdal leder Brottscentralen.

Foto: Expressen

På tisdag klockan 20 är det premiär för nya Brottscentralen. Efter att ha tagit över formatet från Aftonbladet vill Expressen göra om programmet till en digital vertikal med nytt innehåll och nya tjänster för tittarna.


Ämnen i artikeln:

BrottscentralenAlexander LydeckerExpressen.seThomas MattssonLennart Ekdal

Resumé kunde i december 2016 avslöja att det populära formatet Brottscentralen, producerat av Brand New Content, byter kanal, från Aftonbladet till Expressen. Enligt uppgifter till Resumé ansåg Aftonbladet att Brottscentralen var för dyrt för att man skulle fortsätta köpa in.

Den nya säsongen på Expressen-TV kommer programledas av trion Lennart Ekdal, Lisah Silfwer och Thabo Motsieloa.

Säsongen innebär även en konceptuveckling för programmet. Från att tidigare bara varit ett tv-program vill Expressen nu ge mervärde till sin publik. Det här ska åstadkommar genom en rad nya produkt- och distributionsnyheter som kommer att rullas ut under året.

– Kriminaljournalistik är en viktig del av den klassiska kvällstidningens DNA och Brottscentralen berättar om allt från grova våldsdåd som skakar Sverige till mängdbrott som gör vardagen otrygg för oss alla, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen.

TV-formatet kommer fortsätta att utvecklas och distributionen av programmet kommer att ske på flera plattformar. Som tidigare ligger stort fokus vid publikens möjlighet till interaktion.

– Tillsammans med Expressen TV och formatägaren, Brand New Content, har Bonnier News Brand Studio utvecklat ett koncept som kommer att locka inte bara tittare utan också läsare och reklamköpare, säger Alexander Lydecker, annonsdirektör för Bonnier News Sales.

Pär Sundberg, medgrundare av Brand New Content, menar att Expressen- TV är en utmärkt partner för Brottscentralen.

– Det känns spännande att Expressen kommer att sprida innehållet på flera olika plattformar, och vi ser fram emot att i nära samarbete få vara med och göra Brottscentralen än mer relevant.

Se trailern för den nya säsongen av Brottscentralen nedanför.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.