Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ska Facebook spendera 9 miljarder dollar

Publicerad: 3 Februari 2012, 08:28

Facebook har ansökt om en börsnotering som ger 5 miljarder dollar till bolaget.

Foto: Pressbild.

Facebook har ansökt om en börsnotering värd 5 miljarder dollar, men har redan nära 4 miljarder dollar i kassan. CNN Money har benat ut vad Facebook borde göra med 9 miljarder dollar.


Ämnen i artikeln:

FacebookCNN MoneyMark Zuckerberg

Facebooks ansökan ger en standardförklaring, en tråkig sådan, av vad  Facebook vill göra med pengarna som man får in via en börsnotering av  bolaget.

CNN Money har klurat ut vad Facebook verkligen borde göra med  pengarna. Det är framförallt inom fyra områden pengarna bör spenderas.

I  Facebooks ansökan om en börsnotering till Securities and Exhange  Commission, SEC, har man flera gånger nämnt bolagets svagheter inom det  mobila området.
"We do not currently directly generate any  meaningful revenue from the use of Facebook mobile products, and our  ability to do sucessfully is unproven", skriver företaget.

Facebook  var inte uppbyggt med mobilitet i åtanke då bolaget skapades år 2004  och man har varit långsamt med att utveckla bra appar, enligt CNN Money.

Facebook för iPad kom inte förrän i oktober, vilket var hela 18 månader efter att iPad introducerades på marknaden.

Här  menar CNN Money att den största möjligheten ligger inom annonsering.   Bolaget erbjuder än så länge inga annonser för användare som går in på  Facebook via appar eller dess mobilsajt.

Här menar CNN Money att  eftersom Facebook hade 845 miljoner användare per den 31 december finns  det goda möjligheter för olika utvecklingsbolag inom mobil  marknadsföring att liera sig med bolaget:

– Facebooks produkt är  data. Punkt slut, säger Rebecca Lieb, som är medieanalytiker och  analytiker inom digital annonsering hos Altimeter Group till CNN Money.

En fördel  med Facebook är inte bara man har massa användare, utan att dessa kan  lägga in olika länkar till nätmaterial hos Facebook. Bolaget kan därmed  paketera data så att man skräddarsyr annonser utifrån vad en användare  ger bäst respons på.

Facebooks satsningar har fram tills nu handlat om att visa annonser, banners, bilder och annan grafik.

Annonseringen  stod för 85 procent av Facebooks omsättning på 3,2 miljarder dollar  under förra året. Den stora frågan är hur företagen kan få ingångar via  annonsörer, enligt CNN Money.

Som ett svar på detta har Facebook börjat  integrera annonsera direkt med användarnas innehåll. Ett exempel rör  sponsrade berättelser och personaliserade annonser.

Ett ytterligare, och kanske inte helt oväntat sätt för Facebook att sätta sprätt på pengarna är att få loss mer personal.

Men  om Facebook ska lyckas, oavsett om det gäller förvärv eller organisk  tillväxt, måste man hotta upp sina förmåner, enligt CNN Money:
–  Facebook kan inte locka personal genom att erbjuda andelar i bolaget på  samma sätt som tidigare i och med att man nu vill börsnoteras. Silicon  Valley-ingenjörer är kända för att ha höga krav, säger Rebecca Lieb.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.