Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 16 Augusti 2013, 14:25
Foto: Pressbild.
Googles före detta Sverige-vd, Stina Honkaama Bergfors, kom med ett överraskande besked i våras då hon valde att gå över till en vd-roll för tv-bolaget United Screens. Hon menar dock att valet är helt naturligt: – Jag jobbade 5,5 år på Google och det allra mest spännande var att få se Youtubes enorma utveckling där man gick från 1 miljon visningar till 30 miljoner visningar per dag, säger hon.
Stina Honkamaa Bergfors har gjort rena rama kometkarriären.
Hon inledde sin bana med en civilekonomutbildning vid Luleå Universitet och började sedan på Sandberg/OMD.
Hon gick över till mediebyrån Carat som projektledare och blev vd där efter endast ett år.
Stina Honkamaa Bergfors lämnade Carat efter fyra år för att bli vd på självaste Google i Sverige år 2008. Sverige-verksamheten har vuxit från ett 10-tal personer till 100-tals anställda under hennes ledarskap.
Hon är dock inte så intresserad av att prata om hur hon har lyckats med det konststycket, utan bara om sina nuvarande jobb.
Vad ser du egentligen för utveckling inom tv-branschen just nu och hur påverkar den ett bolag som United Screens?
– Det har vuxit fram ett enormt stort tittande på rörlig bild utanför det tradtionella tv-tittandet. Det kommer att bli en revolutionerande tid för alla som jobbar med rörlig bild, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Vilka erfarenheter från Google-jobbet tar du med dig i ditt nya jobb och hur kan detta bidra till att göra United Screens till en framgång?
– Man lär sig något nytt varje dag oavsett arbetsplats. Vi fyra grundare av United Screens har så olika erfarenheter och kompetenser inom online, programproduktion och TV att vi kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt, säger Stina Honkamaa Bergfors.
United Screens grundare är, förutom Stina Honkamaa Bergfors, Jan Zachrisson, Oscar Höglund och Malte Andreasson.
Stina Honkamaa Bergfors menar att United Screens är ett bolag som är en riktig smältdegel mellan Youtube, online-tv-produktion, traditionell tv och digital tv och det är just kombinationen av detta som ska göra United Screens till en framgångssaga.
Stina Honkamaa Bergfors menar också att det fina med att basera hela verksamheten på Youtube är att det är en plattform som tittarna verkligen själva har valt att använda. Youtube har heller inga tekniska begränsningar att tala om:
– Bolag som Netflix och HBO har fått lägga massa pengar på sina tekniska plattformar, men på Youtube kan du gå från ett fåtal visningar till flera miljoner visningar utan några som helst problem, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Hon håller med om att det ibland kan kännas lite slumpmässigt vad man egentligen hittar på Youtube. Här räknar hon med att United Screens ska kunna spela en viktig roll framöver:
– Youtube är världens näst största sökmotor efter Google och vi ska inte skapa ett United Screens som är som en ny stor tv-kanal, utan för oss handlar det om att hjälpa bolag att hålla koll på sina rättigheter samt producera program som körs på Youtube, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Vad ser du som de främsta orsakerna till att så många tittar på rörlig bild just nu?
– Det är bara att titta på utvecklingen för Youtube så ser man var tittarna finns. Man får också komma ihåg att Youtube inte har pushats ut av någon på marknaden utan att det har skett en naturlig, men ytterst snabb tillväxt, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Relativt nystartade tv-bolaget Magine fick nyligen drygt 120 miljoner kronor i riskkapital. United Screens ägs till 20 procent av Bonnier Growth Media. Vilka övriga ägare och finansiärer har ni och vad kan du nämna som är på ingång?
– Vi har en aggressiv tillväxtplan för de kommande åren och vår finansiering är redan klar för att följa den planen, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Hon känner sig både stolt och glad över att få chansen att jobba med såväl Bonnier som Bonnier Growth Media.
Tjänsten är gratis att använda. Vad blir United Screens främsta intäktskällor och hur ser fördelningen ut mellan dessa?
– För oss bygger den stora biten på reklam, men vi tittar även på andra möjliga affärsmodeller. Annonsutrymme i form av pre- och mid-rolls är naturligtvis en jätteviktig del för oss, men det är väldigt intressant att se den stora efterfrågan vi redan har fått från flera kunder och även ett par mediebyråer på program och produktion av innehåll, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Vilka kunder har United Screens redan och vilka kan du nämna som är på ingång?
– Vi satte igång på allvar i måndags, men vi för redan diskussioner med ett större antal annonsörer och mediebyråer. Det handlar om företag som vill skapa program på Youtube och som verkligen har förstått att det är där som konsumenterna finns idag, säger Stina Honkamaa Bergfors.
United Screens har tidigare sagt att man ska bli Nordens största mediebolag, men redan i somras fick United Screens ett större uppdrag från ett bolag inom musikbranschen som är verksamt på hela 254 marknader – Stina Honkamaa Bergfors vill dock inte, i detta skede, berätta vilket bolag det rör sig om.
– Vi talar om ett företag som har cirka en miljon visningar per dag på Youtube. Vi lyckades 25-dubbla deras intäkter på endast ett par månader, säger hon.
United Screens har framförallt hjälpt den globala aktören att hantera olika rättighetsfrågor:
– Ofta vet inte rättighetsinnehavarna hur de ska gå tillväga när det gäller Youtube. Jag skulle nog säga att det gäller i en majoritet av fallen, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Hon berättar också att snittåldern på en Youtube-användare är hela 36 år, vilket kan jämföras med för cirka fem år sedan då den låg runt 20-strecket.
United Screens ska producera serier och allt möjligt. Vilka samarbeten har ni med olika produktionsbolag?
– Vi arbetar redan med flera olika produktionsbolag. Vi har redan ett känt samarbete med Perfect Day, som Hanna Widell och Amanda Schulman driver. Vi har dock inga exklusivitetsavtal, utan vi kan tänka oss att arbeta med alla som är duktiga inom onlineområdet och inom Youtube, säger Stina Honkamaa Bergfors.
United Screens plan är att komma med egenproducerade program vid slutet av september.
Hur tror du att reklammarknaden påverkas av ett bolag som just United Screens?
– Reklamen följer alltid publiken och marknadsförare följer alltid med dit konsumenterna går. Konsumenterna har uppenbarligen redan valt Youtube med tanke på hur många som använder plattformen. Jag räknar med att reklamuppdrag som vi kommer att jobba med kan ge sitt bidrag till att Youtubes utveckling bara går än snabbare, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Hon tror heller inte att Youtube-användandet påverkas särskilt negativt i takt med att reklaminnehållet ökar där:
– Man måste komma ihåg att den så kallade utförsäljningsgraden, det vill säga hur mycket som egentligen finns där i form av annonsering, är betydligt lägre än för traditionell tv. Så vill man som annonsör ha en hög andel av detta är det bara att slå till, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Hon är som sagt inte särskilt förtjust i att prata om sig som person, men ger ändå en fingervisning om att hon är en person som inte följer en massa mallar.
Hon börjar bland annat fråga om min bakgrund då jag frågar om hennes.
Hon föreslår också att jag som journalist lika gärna skulle kunna ha en egen kanal på Youtube:
– Du har ju ett budskap att få ut så säga. Vi vill hjälpa både etablerade och blivande stjärnor att nå framgångar, säger Stina Honkamaa Bergfors.
Hon berättar också att en av hennes partners var på en mässa i USA där några Youtube-stjärnor befann sig på plats:
– Publiken utanför köade och svimmade nästan när man fick se sina idoler. Det var lite Beatles-hysteri över det hela.
Karl-Johan Byttner