Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ska Instagram stoppa influencers med falska följare

Publicerad: 23 November 2018, 08:24

Influencers med falska följare har länge varit ett problem för Instagram. Nu vidtar man åtgärder för att stoppa dem.


Ämnen i artikeln:

InstagramUnilever

Unilever, en av världens största annonsköpare, meddelade under Cannes Lions i somras att man fokuserar på att vara mer transparenta för att förhindra att det digitala ekosystemet utsätts för fejkkonton och bedrägerier.

– Det handlar om att städa upp i det digitala ekosystemet genom att göra varumärken och influencers medvetna om användningen av oärliga metoder. Genom att förbättra öppenheten på sociala plattformar hjälper vi varumärken att förbättra sin möjlighet att mäta effekterna av influencer marketing, sa Keith Weed då i en kommentar på Unilevers hemsida.

Nu verkar det som att Instagram lyssnat på uppmaningen. The Drum uppger att Instagram planerar att trycka dit tredjepartsappar som hjälper influencers att skaffa falska följare. Bland annat kommer följare och "likes" som anses vara falska att bannas från plattformen, vilket ska upptäckas med hälp av ett maskininlärningsverktyg.

Att använda sig av tredjepartsappar för att boosta följarskaran har länge varit ett problem på Instagram. Enligt The Drum har en av åtta influencers i Storbritannien erkänt att de någon gång under det senaste året köpt falska följare på Instagram. Det är också ett stort problem för företag som marknadsför sina produkter via influencers, eftersom de betalar en influencer att marknadsföra deras produkter mot en förväntad publik.

– Instagram är ett av de populäraste sociala nätverken i världen, och jag stöder att de vidtar åtgärder för att få bort falska aktiviteter från sin plattform, säger Keith Weed till The Drum.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

InstagramUnilever

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.