Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så ska Instagram ta annonsörer från tv

Publicerad: 9 september 2015, 05:59

Annonser på Instragram.

Instagram lanserar 30-sekunders annonsformat, Periscope på väg till Apple TV och Måns Zelmerlöw kan leda Eurovision. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

PeriscopeInstagramEurovision Song ContestSVTMorgonsvepetGoogleApple

Instagram lanserar 30-sekundersformat
Den klassiska reklamfilmen i linjär-tv är 30 sekunder lång. Nu tänker inte Instagram vara sämre. Därför planerar de att addera ett annonsformat med samma längd, skriver Techcrunch. Dessutom ska filmerna också kunna ha ett rektangulärt format (som i tv) istället för det fyrkantiga, vilket betyder att de kan överföras utan några modifieringar. Sedan tidigare har det bara gått att köra 15-sekundersfilmer i den populära bilddelningsappen.

Instagram bekräftar också att de nu rullar ut sitt annonserbjudande globalt mot sina 300 miljoner användare. Detta sedan testerna på utvalda marknader har fallit väl ut. En nyhet är att annonsörer ska kunna "äga ögonblick" vilket betyder att de når ut till en stor del av användarna i ett svep, vilket passar för exempelvis större lanseringar. Breakit har tidigare berättat att Sverige får Instagram-annonser den 1 oktober.

Uppgifter: Periscope på väg till Apple TV
Periscope uppges lansera en app för Apple TV inom kort enligt flera källor till Techcrunch. Det skulle betyda att tittare kan följa livesändningar som filmas av människors mobilkameror direkt på sin tv. Periscope köptes av Twitter i januari och har vuxit snabbt i popularitet. I dag har tjänsten runt tio miljoner registrerade användare.

Googles nya giv: hemleverans av mat
Hemleverans av mat är ett tillväxtområde med flera stora aktörer i Sverige. I framtiden kan de få tuff konkurrens av internetjätten Google. De ska nämligen testa en sådan tjänst i två amerikanska städer, varav den ena är San Francisco enligt Bloomberg. Googles satsning sker i samarbete med livsmedelsjättarna Whole Foods och Costco.

Han kan leda Eurovision
Enligt uppgifter till Aftonbladet har Måns Zelmerlöw fått frågan om att leda Eurovision Song Contest – och tackat ja.
– Som jag har förstått så återstår bara formaliteter, säger en källa till tidningen.
Expressen har pratat med SVT som dementerar att något skulle vara klart.
– Det stämmer inte, men det finns en lista på en rad intressanta namn, säger Lili Assefa, pressansvarig för Eurovision.

Kritik mot SVT:s reklampolicy
Igår rapporterade Dagens Media att programledaren Rickard Olsson bryter mot SVT:s reklamförbud då han medverkar i en bilaga för Birka Cruises. Nu får kanalen kritik av den förre Antikrundan-profilen Peter Pluntky som tvingades lämna efter att han gjort reklam för Siba.
– Det finns ingen logik. Det där är inget unikt, säger Pluntky till Expressen och fortsätter:
– Vissa kan göra såna där saker och andra kan inte det.

Reporter sparkade ner flyktingar
En medarbetare på den ungerska nationalistiska tv-kanalen N1TV har fångats på film när hon fäller flyktingar som springer. Enligt Washington Post har kvinnat fått sparken sedan händelsen uppdagades. Tilltaget har väckt raseri i sociala medier och många kräver en ursäkt från kanalen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.