Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ska KIA-Index se till att fler sajter inte hoppar av

Publicerad: 29 December 2016, 08:25

Foto: Wilfred Iven/Stock Snap

Sveriges Annonsörers Kia-Index-chef Peter Mackhé kommenterar Schibsteds beslut att dra sig ur valutan och berättar om vilka uppdateringar som kommer att göras under nästa år.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerPeter MackhéKia-IndexSchibsted

I går kom nyheten att Schibsted drar tillbaka sina sajter från den gemensamma valutan KIA-Index från och med årsskiftet. Ett hårt slag för Sveriges Annonsörer; Aftonbladet är alltjämt Sveriges ledande nyhetssajt och handelsplatser som Lendo och Blocket drar till sig många besökare. Peter Mackhé är chef för Sveriges Annonsörers KIA-Index och kommenterar Schibsteds beslut så här:

LÄS MER: Schibsted lämnar KIA-Index

– Schibsted sa att de skulle hoppa av redan innan sommaren så det var bara en tidsfråga. De tror att det är bättre att stå utanför en gemensam valuta där alla jämförs på samma premisser. Det är trots allt annonsvisningar man säljer och KIA-index levererar siffror på Ad Inventory.

Vad innebär det här för Kia-Index relevans?
– KIA är lika relevant som alltid för dem som väljer att vara med, sedan om någon tror att de kan stå utanför en gemensam valuta och presentera egna siffror som är svåra att jämföra är valet fritt.

LÄS MER: Thomas Mattsson starkt kritisk till Schibsteds sorti från KIA-Index

– Vi kommer under 2017 komplettera med fler digitala mått som sociala medieräckvidd, poddvaluta och social influencers för att kunna ge en bättre bild på den digitala närvaron. Vi bygger våra mätningar på faktiska siffror via en teknisk mätning, vilket är bättre än alla typer av paneler. Trots att man får en viss överrepresentation.

Tror ni att fler aktörer kommer att följa efter?
– Det är alltid några som hoppar av, men de skickar inte ut en stor pressrelease för det, samtidigt som det ansluter nya sajter som vill publicera sina siffror hos oss.

Hur ser ni på analysen att unika besökare har tappat i betydelse?
– Man talar mer om en total digital räckvidd och unika personer hos Facebook, men det enda reella sättet att mäta unika personer är att tvinga dem att logga in så som man gör på Facebook och för att få tillgång till Google och deras tjänster. Att mäta unika personer via panel är ganska missvisande då man bara får en liten andel som svarar som skall stå för hela populationen.

Hur arbetar ni för att uppdatera valutan?
– Vi kommer under 2017 att bygga en funktion så att man kan visa sin totala digitala räckvidd kombinerat med unika webbesök och hur stor publik man har på Facebook och Instagram med ett engagemangsmått för den senaste veckan baserat på gilla, dela och kommentera. sen jobbar vi på en pod-valuta och att mäta social influencers. Vi har ett nytt expertteam som skall staka vägen framåt med det som de anser vara viktigt att mäta och presentera.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.