Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så ska mediebranschens svar på Spotify lösa krisen

Publicerad: 11 juni 2013, 12:57

Meg Tivéus, styrelseordförande i Readly

Startup-bolaget Readly har kallats mediebranschens svar på Spotify. Bolaget lade först cirka ett år på att utveckla systemet och slog upp portarna den 18 mars. Readly erbjuder redan 53 titlar. Styrelseproffset Meg Tivéus gick nyligen in som ordförande i bolaget.


Ämnen i artikeln:

Readly

– Det är en jätteintressant affärsidé. Jag var nyligen i USA och kände mig gammalmodig om jag tog fram en bok eller en tidning. Förlagen är rädda att förlora pengar på sina pappersupplagor, men Bonnier och andra förlag måste våga gå in i den här typen av lösningar, säger Meg Tivéus.

Hon sitter i en rad styrelser och har varit vd för bolag som Åhléns, Holmen, Posten och Svenska Spel. Readly har grundats av it-miljonären Joel Wikell, som grundade Boss Media. Boss Media erbjöd kasinoprodukter, börsnoterades och såldes för miljardbelopp till Gtech. Meg Tivéus mötte Joel Wikell under Boss Media-tiden – hon var ordförande i bolaget.

Readlys vd Per Hellberg uppger att Joel Wikell kom på bolagets affärsidé av en ren slump, men han har lång erfarenhet av att ge ut tidningar:

– Joel var på Cypern förra året och låg och läste igenom en tidningshög och lyssnade samtidigt på Spotify. Han slogs av tanken att mediebranschen går igenom en kris lik den musikbranschen har gått igenom, säger Per Hellberg, vd på Readly.

Bolaget släppte tjänsten den 18 mars i år efter att ha lagt cirka ett år på att utveckla systemet. Finansieringen har skett via Joel Wikell, externa finansiärer och personalen – man är idag 20 anställda. Readly bedriver utvecklingsverksamhet från Växjö, försäljning i Stockholm och har precis öppnat kontor i USA – produkten släpps där i slutet av augusti:

– Där finns ett enormt intresse eftersom man är så beroende av annonsintäkter – här brukar fördelningen annonser och prenumeration/lösnummerförsäljning ligga på 80-20, säger Per Hellberg.

Affärsmodellen är ganska simpel. Om en person exempelvis gillar att läsa Automobil får denne syn på ett spännande reportage hos Vi Bilägare. Detta ger i sin tur tidningen fler läsare, vilket skapar möjligheter för ökade annonsintäkter.

Readlys system innebär dels att läsarna kan få tillgång till en rad tidningar via läsplattor och smartphones, dels att förlagen och mediehusen i detalj kan se hur läsandet utvecklas för en viss produkt – hur länge någon har läst en tidning, vilka sidor, hur länge respektive sida har lästs etc.


Liknande information ges om annonser:

– Det blir en Orvesto-undersökning i realtid, säger Per Hellberg.

Han menar att Sverige är på väg mot en utveckling lik USA där man inte längre kan ta vettigt betalt för tidningar:

– Går upplagan ned minskar annonspriset. Vi erbjuder ett sätt att få upp upplagen och därmed öka annonsintäkterna, säger Per Hellberg. Readly har en konkurrent i USA - Next Issue
:
– Här har fem förlag gått samman. När förlagen jämförde prenumerationsstocken med pappersstocken visar det sig att hela 97 procent är nya läsare via tjänsten, säger Per Hellberg.

Han pekar också på morgontidningsläsandet har rasat bland personer under 30 år:

– Denna grupp använder surplattor allra mest samt andra former av portabla medier. Förlagsbranschen håller på att förlora en hel generation, säger Per Hellberg. Readly har börjat med tidskrifter, men planen är att plocka in exempelvis morgontidningar och böcker – systemet konverterar högupplösta tryckvänliga pdf-filer:

– Slutresultatet i appen ska bli så lik pappersutgåvan som möjligt, säger Per Hellberg.

Ni begränsas av hur många som har surfplattor?
– Jo, men 2012 använde man en miljon surfplattor i Sverige. 2016 är användningen beräknad till 5 miljoner surfplattor. Lägg därtill smartphones, säger Per Hellberg.

Här refererar han till Forresters undersökning World Tablet Adaptation Forecast 2012- 2017.

Han menar att mediebranschen inte kräver lika stora investeringar som när Spotify lanserades för tidningsbranschen:
– Här handlar det inte om fem stora bolag som man ska köpa loss rättigheter för, utan tiotusentals olika förlag utan rättighetsproblematiken där man får in nya tidningar allteftersom, säger Per Hellberg.

Readly hoppas expandera kraftigt framöver:
– Vi bearbetar andra mediemarknader och kanaler i takt med att de utvecklas i sammariktning som det som har skett på den amerikanska marknaden, säger Per Hellberg.

Bolaget befinner sig ännu i sin linda och lägger alla pengar på utveckling, vilket gör att man inte har presenterat någon vinst ännu.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Readly

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.