Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så ska MTG vinna över Netflix

Publicerad: 1 Oktober 2014, 10:28

Rikard Steiber.

Foto: Anna Hållams.

MTGx vd, Rikard Steiber, satte ett mål före sommaren att företaget ska bli bäst på barnunderhållning. Nu har man precis kammat hem ett nordiskt exklusivitetsavtal med Nickelodeon. - Det är en briljant dag, säger Rikard Steiber.


Ämnen i artikeln:

MTGxDisneyRikard SteiberMTGNickelodeon

Han kommer närmast från en roll som Googles globale marknadsdirektör för sociala och mobila affärer och leder vad man kallar MTG:s digitala accelerator – MTGx.

MTG har verksamhet i 130 länder och MTGx har stark närvaro i cirka 15 av dessa länder.

MTGx står idag på tre ben – Viaplay, Play och Ventures.
- Man kan säga att Viaplay är en spegling av vår betal-tv-verksamhet, Play är en spegling av våra video-on-demand-tjänster och ventures handlar om att vi behöver ha nya affärer inom gaming och musik, säger Rikard Steiber.

Han berättar att MTGx ingick ett avtal med Disney on Demand i augusti, vilket innebär att man numera kan erbjuda en hel show med exklusiva Disney-titlar.

Nu har MTG även fått ett nordisk exklusivitetsavtal med Nickelodeon som sträcker sig fram till år 2020. Rikard Steiber menar att cirkeln är sluten.

- Vi är starka inom sporten, Vi har lanserat Viaplay Premiers med hela tio nya tv-serier och vi sänder två box-office-premiärer varje vecka fram till jul. Nu täcker vi även barn- och ungdomssegmentet på ett bra sätt, säger han.

Rikard Steiber menar att MTG:s styrka består av att man erbjuder kombinationen fri-tv, betal-tv och video-on-demand.
- Vi vill kunna styra tittaren till lämpligt fönster och innehåll, säger han.

Han berättar också Viaplay och MTG jobbar annorlunda med lanseringar nuförtiden.
- Då vi körde 24 med Jack Bauer som huvudperson skulle vi i vanliga fall först ha lanserat via fri-tv och sedan gått genom Viaplay. Nu gör vi tvärtom, säger Rikard Steiber.

Viaplay har tidigare fått kritik för att man inte erbjuder tillräckligt många säsonger av en serie?
- Nu har vi ju inte bara säsong 1-3 av Spongebob, utan alla säsonger. Vi jobbar hårt med den här frågan, säger Rikard Steiber.

MTG höjde priset på Viaplay med tio kronor till 89 kronor per månad per den 1 september, men tidigare kunder får behålla priset 79 kronor under ett år.

Gör 10-kronan att ni kan erbjuda fler säsonger?
- Det är otroligt prisvärt. Du får unlimited innehåll för mindre pengar än en biobiljett, säger Rikard Steiber.

Han vill inte gå in på hur många Viaplay-abonnenter man har.

Rikard Steiber menar också att det inte handlar om att konkurrera ihjäl Netflix, utan att prisnivån är så pass låg att en användare lika gärna kan ha båda tjänsterna.
- Det måste inte vara antingen eller, säger han.

Han berättar att han har en 5-åring och en 9-åring hemma som styr vad man ska se på tv:n.
- Får barnen inte se sina favoritserier så blir det jobbigt. Vårt breda utbud som vi får nu i och med det här avtalet innebär att vi kan erbjuda lugna lördagsmorgnar, säger Rikard Steiber.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.