Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ska MTGx lyckas på gaming-marknaden

Publicerad: 13 Juni 2017, 10:07

MTGx vd Arnd Benninghoff var en av inledande talarna på Nordic Media Insights

Foto: Pax Engström

MTGx vd Arnd Benninghoff om MTGx strategi för att stärka sin position på gaming-marknaden. "Distributörerna måste återuppfinna sig själva"


Ämnen i artikeln:

MTGxMTG

MTGx är MTG:s egna projekt som ska ställa om den traditionstyngda mediejätten till ett digitalt underhållningsföretag. Ett av de ben som dotterbolaget vilar på är gaming, en industri som växer sig större för varje dag. Än så länge har de stora medieaktörerna närmat sig industrin med viss försiktighet, väl medvetna om att branschen och dess publik agerar efter en annan typ av spelregler än de är vana vid.

– Jag har aldrig varit speciellt cool. En av få som befann sig under mig i näringskedjan när jag växte upp var min granne som satt hemma dagarna långa och spelade på sin Amiga. Idag är han en professionell datorspelare som turnerar världen runt och tjänar otroliga summor pengar. Nördarna har blivit de nya rockstjärnorna, förklarar Arnd Benninghof, MTGx vd under sitt keynote-tal på Nordic Media Insights.

Att agera på esportmarknaden är att inse att man befinner sig på botten i näringskedjan. Till skillnad från övriga sporter finns ingen huvudägare, inget företag äger rättigheterna till fotboll i sig. Distributörerna måste förhålla sig till spelutvecklare som Riot Games, Valve och Blizzard. För att hitta sin plats på marknaden fokuserar MTGx på tre områden; esport, digitala videonätverk samt utvecklandet av egna spel.

Esporten har idag växt sig så pass stor att tittarsiffrorna, sett över alla spel, överstiger NFLs.

– Kan du minnas en ny sport som fått så stort genomslag de senaste 30 åren? Esporten har extremt entusiastiska fans och antalet minuter de tittar på innehållet kan jämföras med områden som drama och OS-sändningar. Tittarna själva är ofta mellan 18-34 och höginkomsttagare.

MTGx har genom sina förvärv av ZoominTV, holländsk videoproducent med fokus på millenialls, och svenska influencernätverket SplayTV försökt stärka sin kompetens om digitalt innehållskapande.

– Distributörerna måste återuppfinna sig själva och sprida sitt innehåll över en mängd olika plattformar. Profilerna på de här nätverken jobbar på ett helt annorlunda sätt än vad vi är vana vid. De filmar, producerar och distribuerar deras eget material utan hjälp av assistenter eller produktionsbolag. Vi måste lära oss en ny typ av storytelling och titta på vad vår publik verkligen vill ha.

Förra året lanserade även MTG den linjära Esportkanalen EsportTV, den första linjära tv-kanalen i Europa som sänder esport 24 timmar om dygnet och Splays material dyker ofta in i annonsfinaniserade plattformen Viafree.

Slutligen försöker MTGx närma sig själva utvecklingen av spel. Förra året förvärvades tyska Innogames, företaget bakom mobilspel som Forge of Empires och Tribal Wars.

– Mobilspelandet är en del av gaming som växer kraftigast och ett område dit nya spelare vänder sig. Spelarbasen är heller inte, som inom andra spel, manlig. Idag är 55 procent av som spelar spel på mobilen kvinnor, avslutar Arnd Benninghoff.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MTGxMTG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.