Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så ska Serner och Pagot lyfta TU

Publicerad: 1 Februari 2008, 12:47

Reklamförbundets informationschef Henri Pagot tillträder en ny tjänst på TU med ansvar för public affairs. På agendan står bland annat att göra TU mer synligt. Han börjar 1 april.


Henri Pagot. Foto: Peter Willebrand.

I uppdraget ingår bland annat att knyta samhällskontakter och att ”tydliggöra organisationens erbjudande till nya medlemmar”.
– Vi har ett tydligt uppdrag från styrelsen att ta position i debatten och utöka medlemskretsen. I dag har vi en informationschef, men för att klara uppdraget krävs helt enkelt en förstärkning, säger Anna Serner, vd för TU.

Valet av Henri Pagot förklarar hon som självklart.

– Vi känner varandra sedan tidigare och har gjort en liknande resa tillsammans på Reklamförbundet. Jag är jätteglad att han tackar ja.

Anna Serner har nu stora förhoppningar om att kunna rekrytera medlemmar utanför det traditionella dagspressområdet.

– Många nystartade nyhets- och mediekanaler har inte bakgrund i klassisk dagspress. Den utvecklingen kommer bara att förstärkas, samtidigt som dagspressen satsar allt mer på nya medier.

– Jag hoppas också att vi ska få flera medlemmar från etermedier.

Henri Pagot vill inte i nuläget komma med någon programförklaring.

– Det är en ny tjänst, med stora möjligheter att utveckla. Men jag är ännu inte tillräckligt kompetent att ha konkreta åsikter, konstaterar han ödmjukt.

– Mycket handlar om att ta reda på vad medlemmarna vill, det kommer bland annat innebära att vi ska resa runt en del i landet.

Pagot kommer att jobba kvar på Reklamförbundet till sista februari.

Han räknar i alla fall med att kunna dra nytta av sina tio år på Reklamförbundet i nya jobbet.

– Det har varit en tid då vi gått från att nästan vara okända till att både bli mer kommunikativa och publika. Förhoppningsvis kan vi göra samma sak med TU.

Tidningsutgivarnas ledningsgrupp kommer från den 1 april att bestå av Björn Svensson, vice VD och förhandlingschef, Per Hultengård, expertjurist på tryck- och yttrandefrihet, Elisabeth Lundberg, informationschef, Anna-Karin Modin, marknadschef, Henri Pagot, chef Public Affairs, och Kristina Ösund, administrativ chef.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.