Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så ska SvD tjäna pengar på nätet

Publicerad: 14 januari 2013, 10:24

Foto: Jonas Eltes

Någon gång under våren kommer Svenska Dagbladet att presentera sitt nya digitala erbjudande. För att få tillgång till allt innehåll kommer läsaren att få betala samma pris som en helårsprenumeration.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvD

Under sommaren 2012 annonserade Svenska Dagbladet att tidningen kommer börja ta betalt på nätet i samband med omgörningen
av tidningen.

I vår kommer SvD att släppa sitt nya digitala erbjudande med tre olika enheter. Dels SvD Komplett som ger läsaren tillgång till alla digitala produkter inklusive papperstidningen, SvD Digitalt som innehåller det digitala produkterna och Dagspass som ger tillgång till innehållet under än dag. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Vi ska finnas där våra läsare finns. Genom att föra samman våra kanaler på ett tydligare sätt blir det lättare för läsaren att ta del av SvD när man vill och hur man vill, säger SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson i en kommentar och fortsätter:

– Varje kanal har sin unika kraft. Mobilen står för den snabba uppdateringen, tidningen för analys, fördjupning och visuell kraft, sajter och läsplatta har sitt eget tilltal och funktion. Det blir ett nytt sätt att strukturera en morgontidning.

SvD:s vd Gunilla Asker kommenterar valet av betalningsmodell:

– Vi inför också ett betalsystem på nätet enligt meteredmodellen, som allt fler tidningar med framgång infört. Läsarna får fri tillgång till startssidan och därefter möjlighet att fritt läsa ett antal artiklar per månad. Exakt hur många har vi inte bestämt ännu.

SvD:s helårsprenumeranter kommer få tillgång till det kompletta paket till samma kostnad som dagens prenumerationspris. Priserna för de övriga två paketen är inte spikade. Parallellt med den nya paketeringen pågår arbetet med såväl den nya mobilsajten.

SvD har även arbetat fram en dummy för den nya papperstidningen. I dag kommer skissen att presenteras för SvD:s personal. En skiss som sedan kommer att testas i olika fokusgrupper.

Papperstidningen kommer att finnas i två delar Enligt pressmeddelandet kommer SvD Kultur att ges en daglig huvudroll, förstärkt av ett kulturmagasin på söndagarna – med kvalificerad text, reportage, intervjuer och kritik.

Ett av de nya inslagen kan bli att SvD Näringsliv får en rosa färg även i papperstidningen, precis som konkurrenten Dagens Industri.

– Det känns naturligt att på detta sätt knyta samman alla våra kanaler till en ny tydlig helhet. Vi vill också anpassa papperstidningen till hur läsarna faktiskt konsumerar nyheter i dag, säger SvD:s redaktionschef Ann Axelsson, som leder tidningsprojektet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvD

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.