Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så ska Voddler lyckas kämpa sig ur krisen

Publicerad: 13 juli 2015, 05:06

Byter linje med ny vd.

Med en förlust på 176 miljoner under de senaste fem åren gick det inte riktigt som planerat för videoströmningsjätten Voddler och bolaget är försatt i rekonstruktion. Nu ändrar de inriktning och satsar på att bli en teknikleverantör.


Ämnen i artikeln:

Voddler

Voddler var tidigt ute med laglig strömning av film vid lanseringen 2009, men på grund av konkurrenter som HBO och Netflix hamnade förlusten på 176 miljoner kronor på fem år.

Adam Lewis är Voddlers nya vd sedan i februari, då Marcus Bäcklund lämnade posten och bolaget försattes i rekonstruktion i mars. Det nya konceptet, att sälja tekniska lösningar för strömning till andra företag, är döpt till Vnet.

Trots de skyhöga skulderna vill företaget nu ta in ännu mer kapital för att marknadsföra det nya konceptet.

– Om det är något som jag har lärt mig när jag har drivit startups eller jobbat i stora bolag som IBM är att det är viktigt att alltid veta vilket som är ditt företags största tillgångar och vad markanden vill ha. Ibland kan det krävas en stor pivot, ibland en liten, säger Adam Lewis, Voddlers nye vd, i en intervju med Breakit.

Planen var att vara färdiga med rekonstruktionen på några månader, men nu har Voddler fått tillstånd att förlänga processen med tre månader. Men enligt Adam Lewis stödjs bytet av affärsidén både av personal och investerare som varit med från början.

På frågan om företaget kommer att ändra namn i framtiden, säger Adam Lewis till Breakit:

– Vi är väldigt nöjda med det vi har åstadkommit. Voddler är ett starkt namn, kanske inte lika starkt i Manila som i Stockholm, men det är något vi jobbar på. Det är svårt att säga något om framtiden. Vi jobbar med det som vi kan göra i dag: att fortsätta växa och expandera.

Han ser en stor marknad i utvecklingsländer, men vill inte ge några konkreta siffror på vad Vnet, som lanserades i april, hittills har genererat.

– Här i västvärlden är det enkelt att få en bra videoströmningsupplevelse via bredband. Så ser det inte ut i resten av världen. Ändå är det i utvecklingsländerna som videoströmning växer mest. Vi hjälper våra kunder att leverera en fantastisk strömningsupplevelse där också så att de snabbt når nya kunder och kan behålla dem.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Voddler

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.