Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så ska Widell och Schulman gå från medieprofiler till livsstilsentreprenörer

Publicerad: 11 Maj 2017, 12:51

Hannah Widell

Foto: Andreas Elgstrand

Hannah Widell lämnar vd-rollen på Perfect Day Media för att bygga bolag inom livsstilsbranschen. För Resumé berättar hon om beslutet och strategin framåt.


Ämnen i artikeln:

E-handelHannah WidellPerfect Day Media

Hannah Widell och Amanda Schulman startade upp Perfect Day Media 2011. Sedan starten har bolaget vars affärsidé i grunden handlar om att koppla samman kändisar med varumärken fördubblat omsättningen (37 mkr 2015), varje år.

Tidigare i dag rapporterade Resumé kring hur systrarna nu lämnar sina operativa roller i Perfect Day Media för att bli livsstilsentreprenören i det nya bolaget Daisy Grace som beskrivs som av grundarna beskrivs som ett "livsstilsuniversum".

Det nya företaget kommer till en början stå på tre ben; en e-handelssajt med både egenutvecklade produkter samt externa varumärken, ett digitalt content-magasin med både video och podcast-content samt tre fysiska livsstilsalonger i centrala Stockholm.

På senare tid har Hannah Widell och Amanda Schulman kritiserats hårt för marknadsföringen av det egna kosttillskottet "Hers". När Resumé får en intervju med Hannah Widell kring det nya bolaget Daisy Grace vill hon inte svara på några frågor kring den kritiserade lanseringen av kosttillskottet.

Hur kommer det att ni gör den här förändringen?
– Vi har drivit Perfect Day i snart sex år och det har gått bra. Vi har en målgrupp som vi byggt upp under åren med Perfect Day och nu ska vi skapa en typ av contentbaserad e-handel som vi tycker saknas. Våra salonger ska bli ett ställe dit kvinnor och män för den delen kan vända sig för produkter som inte finns på andra delar av marknaden och kreativ content.

Hannah Widell berättar att Perfect Day Media växt till en storlek där hon och Amanda Schulman sedan en tid tillbaka inte kunnat investera den kraft på den operativa verksamheten som är nödvändig.

– Jag är en typisk entreprenör och anser att man inte kan vara vd för länge i ett bolag. Och ska man vd så ska man också vara operativ och lägga all sin tid på verksamheten. I dag lägger vi mer tid på att starta upp nya bolag och vårt profilskap och därför är det rätt tidpunkt att lämna över till några andra.

Förändringarna på koncernnivå, där Felicia Lagerwall och Mattias Bernard tar över som vd respektive operativ chef, innebär inte att ägandet förändras. Vid sidan av systrarna är det alltjämt bara Jan Zachrissson som är delägare i bolaget. Hannah Widell och Amanda Schulman kommer vara vd respektive kreativ chef på koncernnivå samt sitter dessutom kvar i styrelsen.

Man kan inte säga att ni lämnar mediebranschen för livsstilsbranshen?
– Absolut inte. Vi är fortfarande de största ägarna i Perfect Day och de som vi lämnar över till kommer i allra högsta grad kunna använda oss av våra idéer och hjärnor.

Du har ju tidigare sagt att ni brinner för innehåll. Vad är drivkraften i den här satsningen?
– Innehållet är ju fortfarande centralt. Det handlar om contentbaserad e-handel där vi förutom produkterna gör både poddar och rörligt. Sen är livsstil en hjärtefråga för oss. Det är egentligen det här vi har ägnat oss åt hela tiden på våra olika plattformar. Det har bara inte varit paketerat på samma sätt tidigare.

Vilka andra e-handelsaktörer kollar ni på?
– Vi är inspirerade av bland andra Glossier och Net a Porter. Utmaningen som hela e-handeln står inför är att det finns så många olika sätt att handla på och som folk vill ha sina varor levererade i dag. Genom den här satsningen blir vi en del av utvecklingen.

Hur kommer överlämningen av vd-rollen ske från dig till Felicia Lagerwall?
– Vi jobbar väldigt tätt ihop och jag är väldigt glad över att varken hon eller Mattias är några externa rekryteringar. De har arbetat i bolaget en längre tid och jag hade varit mycket mer osäker ifall det kom någon utifrån. Överlämningen kommer att ske naturligt. Men jag och Amanda kommer som sagt i allra högsta grad finnas kring verksamheten, i veckomöten och i kreativa och strategiska processer.

Hur kommer det att märkas att Perfect Day Media får en ny vd?
– En ny vd präglar alltid bolaget, så är det. I dag råder det ett stort missförstånd om att det är jag och Amanda som är Perfect Day. Detta trots att vi i dag är ett 50-tal begåvade människor som gör ett fantastiskt jobb. Perfect Day gör i dag väldigt många saker som varken har med mig och Amanda att göra. Det känns rätt att Perfect Day nu ska få stå på egna ben.

Har er profilering skapat missförstånd?
– Ja, så har det alltid varit. Det är många gånger som jag har förklarat att vi inte bara är "Fredagspodden". Det är en sån sak som kanske blir tydligare nu när vi inte längre blir de operativa cheferna i bolaget. Sen kommer vi att fortsätta verka i kulisserna. Men inte i den dagliga kundkommunikationen.

Är livsstil mer spännande för dig som entreprenör än medier just nu?
– Inte mer spännande, men det är alltid roligt att lära sig nya saker. Att skapa en e-handelsapparat med en fysisk del i salongerna, som blir använda av en stor målgrupp. Det är egentligen samma sak för mig som att skapa en medieprodukt.

Fanns det här ekosystemet i tankarna redan när ni startade klädmärket Daisy Grace?
– Nej, ingen plan direkt. När vi drar igång alla våra verksamheter så handlar det om att testa. Är det roligt och lönsamt så bygger vi vidare. Vi visste någonstans hela tiden att Daisy Grace skulle kunna vara mer än bara kläder. Men den verkliga idén föddes först genom köpet av salongerna.

Till satsningen har en ledningsgrupp för Daisy Grace rekryterats – Malin Eklund blir operativ chef för Daisy Grace, Camilla Åstrand som idag är Global Brand Manager på Gant har rekryterats till rollen som marknads-och kommunikationschef och Niklas Österling kliver in som produktchef och kommer senast från Topman i London.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.