Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så skyddar sig mediebyråerna mot bilkrisen

Publicerad: 12 december 2008, 17:14

Bilindustrin är i kris. Men mediebyråerna Carat och Mindshare är försäkrade om kunderna Volvo och SAAB skulle orsaka kreditförluster. För Carat är SAAB-kontot värt 50 miljoner kronor.


Saabs ägare GM har akuta likviditetsproblem. Under nästa år beräknas även Volvos ägare Ford få ont om pengar. Illustartion: Andreas Elgstrand

Tuffare tider innebär högre kreditrisker, i synnerhet för mediebyråerna som måste ligga ute med stora belopp för kundernas räkning.  
– Ja, vi är försäkrade om kunderna går i konkurs. Det händer att försäkringsbolaget inte vill försäkra vissa kunder, men då förskottsdebiterar vi, säger Björn Jutendahl, vd för Mindshare med Volvo som kund.

Bilkrisen har inte påverkat riskbilden i förhållandet med Volvo.
– Nej, det är precis som vanligt.

Hur ser du rent generellt på kreditriskerna med tanke på den finansiella krisen?

– Det är klart att försäkringsbolagen blir mer restriktiva i dessa tider. Det kan påverka oss: antingen genom att man inte vill försäkra till lika höga belopp som tidigare eller att man väljer att inte försäkra vissa kunder.
Lars Södergran är ekonomichef på Carat, med SAAB på kundlistan. Men han vill inte uttala sig i just den specifika kundrelationen:  
– Men det är ett väldigt instabilt läge rent generellt just nu. Riskpremierna har ökat senaste halvåret, men kostnaderna för dem är fortfarande väldigt små i förhållande till våra totala kostnader. Effekten på resultatet är marginell, säger Södergran.

Hur står del står av er omsättning motsvarar Saab?

– Saab står för 3-4 procent av Carats totala omsättning. (motsvarar runt 50 mkr reds anm)

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.