Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så starkt är Sveriges varumärke

Publicerad: 14 november 2011, 07:11

Foto: Colourbox

Sveriges varumärke har ökat i värde. Det visar varumärkesbyrån Futurebrands Country Brand Index.


Sverige klättrade tre placeringar på listan, passerade bland annat Finland, och hamnade till slut på sjunde plats på Futurebrands rankning av världens bästa landsvarumärken .
Futurebrand har under sju år utvecklat en metod där man årligen intervjuat 3500 resenärer från hela världen om deras åsikter om olika länder. Sedan har de kompletterat med expertfokusgrupper och research i andrahandskällor.Totalt har 113 länder bedömts utifrån 26 kategorier.

Sammantaget har Kanada världens bästa varumärke, enligt årets index, och det är samma placering som förra året.
Mer anmärkningsvärt är att Storbritannien rasat fyra placeringar och hamnat utanför topp-10. USA och Frankrike är två andra stormakter som tappat stort. Något förvånande stärktes Japans varumärke under året. Den tänkbara förklaringen från Futurebrand är att Japan har haft ett latent start varumärke som byggts upp under lång tid och
som blommade ut även under årets svåra omständigheter. En annan förklaring är at Japan ar fått extremt mycket medial uppmärksamhet efter naturkatastroferna och kärnkraftsolyckan.

En tredje anmärkning är att små länder kan bygga starka varumärken. Alla de 20 nordiska länderna finns med bland topp-20. Island har stigit med fem placeringar i år till plats 19. Det är intressant att se hur Sverige klarat sig i olika kategorier. När det gäller värderingar, livskvalitet och affärsklimat toppar Sverige. Men när det gäller turism och kultur finns vi inte med bland topp-10.

Futurebrands Country Brand Index
1 Kanada
2 Schweiz
3 Nya Zeeland
4 Japan
5 Australien
6 USA
7 Sverige
8 Finland
9 Frankrike
10 Italien
11 Tyskland
12 Norge
13 Storbritannien
14 Spanien
15 Danmark
16 Singapore
17 Österrike
18 Maldiverna
19 Island
20 Irland

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.