Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så stort är Pokémon Go hos svenska medier

Publicerad: 27 Juli 2016, 09:47

Pokémon har nämnts tusentals gånger i svensk media på bara några veckor.

Foto: Montage

Svenska medier har fallit för Pokémon Go. Åtminstone om man ser till de senaste veckornas medierapportering.


Ämnen i artikeln:

MedierPokémonPR-planSpelPR-arbete

Efter den 6 juli förändrades hela världen. Barndomens älsklingsspel Pokémon Go nådde mobiltelefonerna och allt blev väldigt tokigt. Den 16 juli kom appen till Sverige. Dagarna innan och efter kantates av intensiv rapportering från så gott som alla svenska medier. Ja, det övertog faktiskt det mesta.

Hur mycket?

En sökning i ett analysverktyg visar att mellan den 6 juli till idag har Pokémon Go nämnts 3 200 gånger i svensk media. Mellan den 13 juli och 20 juli, då intresset var som hetast i Sverig,e nämndes spelet 1 700 gånger. Resumé har inte heller legat på latsidan. Vi har själva under perioden skrivit 16 artiklar om Pokémon Go.

Aftonbladet tog det hela ännu längre och anställde i förra veckan Rosanna Eddin som Pokémon-redaktör.

– Det är ju varje PR-människas dröm att få så här stor uppmärksamhet, sade Opoints analyschef Tobias Hedström till P3 igår.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.