Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så stort blev genomslaget för #dressgate

Publicerad: 2 Mars 2015, 12:50

Klänningshysterin fortsätter.

Foto: Montage

Klänningen från det brittiska märket Roman Originals blev i helgen ett av de mest diskuterade ämnena på Twitter under hashtaggarna #thedress och #dressgate. Buzzfeed slog besöksrekord och antalet tweets om klänningen var på fredagen uppe i över en miljon.


Ämnen i artikeln:

TwitterKanye WestEllen DeGeneresBuzzfeedKim Kardashian

Det var i slutet av förra veckan som Twitter fullkomligt exploderade av diskussioner om klänningens färg. Den optiska illusionen som skapats i bilden gjorde att en del människor uppfattade klänningen som guldfärgad och vit medan andra uppfattade den som svart och blå.

Efter twitterkaoset spreds bilder på klänningen från klädmärkets hemsida där det visade sig att klänningens riktiga färger var svart och blå.

Den amerikanska sajten Buzzfeed var snabba med att plocka upp nyheten som först publicerades av klänningens innehavare på Tumblr. Artikeln på Buzzfeed ledde till ett historiskt besöksrekord med över 670 000 som besökte sajten samtidigt, uppgav nyhetschefen Jon Passantino på Twitter. Mindre än 24 timmar efter att nyheten släpptes hade de sammanlagt åtta artiklarna på Buzzfeed över 41 miljoner visningar.

Hashtagen tog sig upp i topp över Twitters mest använda hashtags världen över med över en miljon tweets.

En rad kändisar gav sig på fredagen in i diskussionen på Twitter. Kim Kardashian West bad hennes 29.5 miljoner följare på Twitter att reda ut bråket mellan henne och Kanye West som båda tyckte olika om klänningens färger.

Även Singapores premiärminister berättade på Twitter att han själv ansåg att klänningen var vit och guldfärgad.

Under torsdagen ska Ellen DeGeneres ha beställt en snabbleverans av klänningen som senare skickades till henne på fredagen, uppger Hollywoodreporter. DeGeneres förväntas bära klänningen i sin show denna vecka.

En 24-årig man från Texas har valt att tatuera in en bild på klänningen i svart och blått med texten "WHITE AND GOLD?". Han uppger att han gjorde tatueringen som en "kul grej", enligt Daily Mail.

För återförsäljaren Roman Originals har #dressgate inneburit en guldgruva.  Sedan diskussionen bröt ut i fredags har klädföretaget ökat sin omsättning med 347 procent, skriver IBT.

Även företag som Lego, Björn Borg och NetOnNet var snabba på bollen och marknadsförde sina produkter med klänningens omdiskuterade färgkombinationer.

Susanna Sköld


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.