Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så styr Facebook vad du får se

Publicerad: 8 augusti 2013, 10:55

Foto: Colorbox.

Facebook chefskonstruktör för newsfeed, Lars Backstrom, avslöjar hur det kommer sig att vissa vänners statusuppdateringar översvämmar ditt nyhetsflöde, medan du knappt får någon information kopplad till andra vänner. Bakgrunden är en rad algoritmer som styr hanteringen, enligt SvD som rapporterar från Facebooks presskonferens.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Först och främst styrs informationshanteringen av vilka personer som man tidigare har interagerat med samt om du brukar gilla vad personen lägger ut.

En ytterligare algoritm som tas med i beräkningarna är i vilken utsträckning man har gillat, delat och kommenterat ett inlägg – gäller inte bara bland dina egna vänner, utan i hela världen.

Enkelt förklarat går upplägget ut på att ju närmare personen befinner sig i kretsen av vänner desto färre likes krävs för att du ska få upp en viss information.

Lars Backstrom uppger också att personer som brukar gilla bilder får fler sådana i sitt nyhetsflöde, medan personer som föredrar länkar får detta skickat till sig.

En ytterligare faktor för att ranka inlägg handlar om i vilken utsträckning som folk döljer eller rapporterar innehåll.

Facebook vill dock inte gå in på exakt hur de olika algoritmerna ser ut, utan endast principerna för hur de används.

SvD rapporterar också om att Facebook har kommit med en nyhet som kallas "story bumping", vilket enkelt förklarat innebär att äldre inlägg som man inte hunnit se kan studsa upp i nyhetsflödet.

– Den genomsnittliga Facebookanvändaren får 1 500 statusuppdateringar i sitt nyhetsflöde i snitt varje vecka. Det innebär att det finns en stor risk att man missar mycket, därför har vi infört en ny algoritm som flyttar upp det som är relevant för personen ifall det åkt utanför, säger Jan Fredriksson, talesperson för Facebook i Sverige.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.