Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Så tycker branschen om Fokus nye chefredaktör

Publicerad: 14 augusti 2015, 06:29

Johan Hakelius – en vattendelare

Fokus utnämning av Johan Hakelius får ris och ros, kultserie kan få comeback och HBO Nordic börjar vända den negativa trenden. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

HBO NordicJohan Hakelius

Johan Hakelius – en vattendelare
I går tillkännagav FPG Medias styrelse att man utsett kolumnisten och författaren Johan Hakelius till ny chefredaktör för nyhetsmagasinet Fokus. Resumé kunde då berätta att ägarnas beslut fick styrelseordföranden Henrik Frenkel att lämna – och utnämningen delar branschen i två läger. På sociala medier uttrycker branschprofiler sitt stöd och sin skepsis mot den nya chefredaktören. Make Your marks editorial director Kjell Häglund skriver på Twitter att det är "helkört för Fokus" och fortsätter:

"Vad jag anser är problemet med Hakelius? Brukar sammanfatta honom så här: Har ibland tur med skrivandet, desto oftare otur med tänkandet."

Han får medhåll av Magret Atladottir på Politism:
"så det blir alltså fokus som blir högerpolitism? didn't see that coming", skriver hon på Twitter.

Frilansjournalisten Sam Sundberg är tveksam till den nya chefredaktörens digitala kompetens:

"Johan Hakelius har alltså i uppgift att "bygga upp Fokus digitalt". Trots att han inte har Twitter! Men han kanske har datakörkor"

Aftonbladets Fredrik Virtanen tror inte att Johan Hakelius högerprofil kommer att påverka journalistiken.

"Äkta journalistik är inte politisk. Fokus har alltid gjort äkta journalistik. Reaktionäre Hakelius lär, gissar jag, inte ändra d. Ett proffs"

Det liberala magasinet Neos chefredaktör Paulina Neuding hyllar utnämningen:

"Detta är så roligt och välförtjänt. Dags teckna prenumeration på Fokus." I en krönika skriver

Expressen Kulturs Jens Liljestrand skriver att han är försiktigt optimistisk till rekryteringen.

"Men de som nu på förhand dömer ut den originella och lättsamt konservativa Hakelius som chefredaktör borde ta några djupa andetag. Han är en beläst och mångsidigt bildad författare och tidningsmakare som en gång i tiden drev den kaxiga uppstickaren Finanstidningen. Som krönikör i Aftonbladet har han varit en briljant stilist, mottagare av Expressens Björn Nilsson-pris för god kulturjournalistik 2011. Dessutom har han humor, något som den gravallvarliga (om än ruggigt kompetenta) Fokus-redaktionen skulle behöva några rejäla nypor av."

Kultserie kan göra comeback
På 1990-talet slog Will Smith igenom i den kultförklarade sit-comserien "Fresh Prince of Bel Air". Enligt Mashable befinner han sig i startgroparna för att skapa en uppdaterad version av serien. Enligt tidningen kommer Will Smith att fungera som exektutiv producent tillsammans med sin fru Jada Pickett-Smith.

HBO Nordic växer i Sverige
Film- och tv-tjänsten HBO Nordic ökade intäkterna ifjol med 176 procent till 227 miljoner kronor. Samtidigt är det fortfarande långt kvar till lönsamhet. Förlusten landade på 173 Mkr efter finansiella poster, att jämföras med 237 Mkr under 2013, skriver Di Digital.  

Mobila reklammarknaden växer så det knakar
Mobil reklam växte med 65 procent förra året och blev en industri som omsätter 31,9 miljarder dollar globalt. Det visar en ny rapport från Interactive Advertising Bureau som AdWeek tagit del av.  

WPP storvinnare i Coca-Cola:s globala pitch
Coca-Cola har valt tre WPP-byråer att leda läskjättens nästa stora globala varumärkeskampanj. Det rapporterar AdAge. Totalt kommer tio byråer att sköta uppdraget. Bland de övriga byåerna märks Ogilvy New York, Sra Rushmore i Madrid och Santo som är baserade i Buenos Aires.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

HBO NordicJohan Hakelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.