Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så valde publiken medier efter terrordåden

Publicerad: 1 December 2015, 06:59

Aftonbladet var bäst.

Foto: Aftonbladet.se

En ny undersökning visar hur medieanvändandet såg ut efter terrordåden i Paris. Här konstateras att Aftonbladet är första källa och att SVT och SR inte ens kvalar in på topp fem online.


Det är SVT som beställt undersökningen av Novus för att veta hur publiken rört sig efter terrorattentaten den 13 november. SVT och SR har fått mottagit kritik för att vara alldeles för sena på bollen, medan de blivit omsprungna av framförallt Aftonbladet och Expressens live-tv.

Urval i undersökningen:
- 45 procent av alla 16-79 –åringar fick reda på nyheten först online. 67 procent bland 16-24-åringar. Aftonbladet (15,1 %) och Facebook (9,6 %) var förstahandsvalet bland nyhetskällorna. På tredje plats kom Omni 2,7 %) och därefter Expressen (2,5 %).
- 12 procent fick vetskap om dåden via pushnotis.
- 26 procent svarade att tv var förstakällan. SVT var den största förstakällan i tv. TV4 kom på en andraplats.
- Oavsett plattform var Aftonbladet den största nyhetskällan. SVT tar en andraplats och TV4 kommer trea.
- SVT och SR ligger utanför topp fem av medieföretags onlinekällor varifrån människor fick reda på nyheten. 1,2 procent besökte SVTnyheter.se eller via app och 0,4 procent besökte SVTplay. 0,3 procent gick in på Sverigesradio.se.

Robert Olsson, programdirektör SVT, kommenterar delar ur undersökningen i SVT-bloggen:
”Expressen som senaste året gjort ett riktigt bra jobb med sin online-journalistik belönas inte alls för detta arbete av publiken i förhållande till Aftonbladet”, skriver han och fortsätter:
”De i debatten så vanligt förekommande sajterna Avpixlat och Fria Tider finns knappt på kartan. Intressant”.

Han påpekar även att SVT är bäst vad gäller opartiskhet:
”På frågan vilken medieaktör som gjorde bästa jobbet utifrån frågan om korrekthet och opartiskhet står SVT i en särklass.”

Här kan du ta del av hela undersökningen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.