Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Så växer läsarintäkter i betydelse för svenska morgontidningar

Publicerad: 13 September 2017, 07:54

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski och Fredric Karén chefredaktör på SvD.

Mer än varannan krona av morgonpressens intäkter kommer från läsarma Det visar ny statistik som mediehusens branschorganisation TU.


Ämnen i artikeln:

DagspressTidningsutgivarna

Det senaste året har flera dagstidningar, med Dagens Nyheter och SvD som kanske främsta exempel gått ut med att antalet digitala prenumeranter stiger stadigt. DN, som gjort en kraftig satsning på innehållet och tillkännagav att man planerar att skjuta till ytterligare miljoner till journalistiken inför valåret 2018, nådde 100 000 digitala premumeranter i somras.

Nu står läsarna och användarna för 55 procent av morgonpressens intäkter, det visar ny statistik som TU tagit fram. Det var inte länge sedan som annonserna dominerande morgonpressens affär. Den allra största intäktsandel finns faktiskt inte hos DN och SvD utan bland de mindre titlarna med en upplaga under 15 000 exemplar.

I läsarandelen i TU:s mätning ingår intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster. Men också från köp av lösnummer och enstaka artiklar. Pappersprodukterna är alltjämt bärande. 37 procent de resterande intäkterna kom från annonser i den tryckta tidningen och endast 8 procent från annonser i morgontidningarnas digitala kanaler.

Jämfört med första halvåret 2016 ökade läsarintäkterna med två procentenheter för morgonpressen.  41 procent av intäkterna kom under första halvåret i fjol från annonsering i de tryckta kanalerna och nästan 7 procent från annonsering i de digitala.

Det här är den tredje halvårsvisa mätningen över mediehusens intäkter som TU genomför.

– Vi ser att läsarna blir viktigare och viktigare för morgonpressens intäkter. Men vi märker också av en stor spridning mellan tidningarna i varje mediekategori. Vissa titlar har gått fram kraftigt i läsarintäkter det senaste halvåret medan andra inte har samma utveckling, säger Tobias Lindberg chefsanalytiker på TU och fortsätter:

– Det är just det senaste året som de digitala läsarintäkterna ökar och vi ser samma sak i Norge som också har en liknande mediemarknad. Det har gått ganska snabbt bara under det sista halvåret för vissa titlar.

Morgonpressens intäktsfördelning första halvåret 2017 (jämförbara titlar), Källa: TU

Annonsintäkter tryckt tidning

Annonsintäkter digitala kanaler

Läsar- och användarintäkter

Landsortspress

37,4%

8,0%

54,6%

Storstadspress

36,0%

7,1%

56,9%

Morgonpress

37,1%

7,8%

55,1%

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DagspressTidningsutgivarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.