Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Så vill han förändra Göteborgs-Posten

Publicerad: 18 April 2017, 11:37

Göteborgs-Postens nya chefredaktör Christofer Ahlqvist om framtiden för GP. "Vi kommer ha ett tydligare lokalt fokus"


Ämnen i artikeln:

Christofer AhlqvistGöteborgs-PostenCecilia KrönleinStampenMarkus Hankins

I förmiddags stod det klart att Christofer Ahlqvist, tidigare tillförordnad chefredaktör, permanenteras på posten.

– Det är otroligt roligt att få det här uppdraget, att skapa relevant digital journalistik är en utmaning jag ser framemot, berättar Ahlqvist för Resumé.

Våren 2017 har inneburit en hög omsättning på ledande positioner inom Göteborgs-Posten. Chefredaktören Cecilia Krönlein, onlinechefen Markus Hankins och Stampen Medias digitalchef Peter Holmlund har alla gått vidare till nya uppdrag. Den nya chefredaktören ser det som en nystart.

– Det är det absolut, Johan Hansson klev nyss in som ny vd och i samarbetet mellan oss och på redaktionen finns det väldigt mycket positiv energi.

Göteborgs-Posten, och framförallt gp.se, har de senaste åren fått kritik för att man haft ett för stort räckviddsfokus vilket inneburit minskat lokalt innehåll.

– GPs kärnvärden har historiskt sett varit vass journalistik, kvalitet och lokal närvaro. Tidigare har vi kunnat ta betalt för det innehållet i print, något vi framöver även ska göra digitalt. De som i första hand är redo att betala för vår produkt är de som bor i Göteborg och Västsverige, då blir det lokala innehållet helt avgörande. Samtidigt som vi stärker det lokala fokuset ska vi fortsätta med vår nationella och internationella bevakning.

Vilka ser du som de stora utmaningarna för Göteborgs-Posten?

– Precis som för hela mediebranschen är det att hitta en hållbar affärsmodell för att göra kvalitativ journalistik. För att vara en stark lokalmedieaktör måste vi lyckas med det. Vi ska bli en organisation som jobbar digitalt först samtidigt som vi gör en bra printprodukt.

Hur tycker du att GP står sig idag?

– Vi gör mycket bra innehåll men jag tror att vi måste bli bättre på att paketera det i våra olika kanaler för att nå ut med materialet.

Finns det några pengar att satsa?

– Det är klart att det varit en tuff ekonomisk period men i och med rekonstruktionen har vi kommit ut ur den. Nu upplever jag det som att det finns väldigt mycket positiva krafter som är redo att satsa.

LÄS MER: Facket välkomnar förändringarna på GP

LÄS MER: Krönlein gör bokslut efter de tuffa åren på GP: "Det var jättejobbigt"

LÄS MER: Analys - För vem är Stampens resultat positivt?

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.