Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Saab anställer bloggfrälsaren

Publicerad: 15 mars 2011, 12:29

Utanför Saab Automobiles innersta ledning finns det ingen som vet mer om bilar från Trollhättan än den australiske bloggaren Steven Wade. Nu har han anställts av Saab som expert på sociala medier.


Steven Swade anställs av Saab som expert på sociala medier.

Har man velat få reda på vad som egentligen hänt på Saab de senaste åren har man fått söka sig till Australien. Där har Steven Swade, en av världens största Saab-entusiaster, förklarat på sin blogg Saabsunited vad som hänt andra sidan jordklotet innanför bilfabriksportarna i Trollhättan.

Många hävda att Saabunited var avgörande för Saabs överlevnad. Där samlades krafter från hela världen som krävde att Saab skulle överleva och att sportbilstillverkaren Spykers Victor Muller skulle få ta över.

För sin insats blev han bland annat nominerad till Resumés pris Årets Lobbyist.

Nu har Saab bestämt att deras bäste marknadsförare ska få lön. I dag meddelades det i ett pressmeddelade att Steven Wade, som är Swades riktiga namn, ska ingå i Saabs grupp för digital marknadsföring och bli företagets expert på sociala medier.

– Sociala medier har en avgörande roll i vår mediemix och det är därför viktigt att förstärka vår expertis i det området, säger Mårten Wahlstedt, marknadsdirektör på Saab i ett uttalande.

Steven Wade ska inte flytta till Trollhättan utan ska jobba från sin utpost i Melbourne i Australien. I sin sista bloggpost lovar han att alla Saabintresserade ska via sociala medier få tillgång till Saab på ett sätt som inget stort bilföretag ännu mäktat med.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.