Media
Saab betalade miljoner för Kanal 5:s serie
Publicerad: 24 januari 2008, 13:36
Saab har betalat Kanal 5:s serie ”Stridspiloterna”. I gengäld får Saab allt filmmaterial till sin marknadsföring och hjälp av Kanal 5 att exportera Jas:
– Ja, vi har gått in med miljonbelopp, bekräftar Gripen Internationals informationsdirektör Owe Wagermark. Vi har skickat dem en lista på lämpliga länder att sälja programmet till.
Eftter att serien spelats in i oktober i fjol har Försvaret fått allt störe problem med budgeten och stridsflygarna får ingen flygtid. Foto: Kanal 5.
På måndag avslutas Kanal 5:s sex avsnitt långa ”Stridspiloterna” som följer åtta flygelevers väg till första ensamflygningen på Jasskolan vid Skaraborgs flygflottilj. Programmen är fyllda med häftiga flygscener och fräcka filmsekvenser av Jas, kryddat med de unga piloternas ohöljda beundran inför flygplanet.
Bättre reklam är svårt att tänka sig för Saabs försäljningsbolag Gripen Internationals marknadsförare som nu försöker sälja planet till bland annat Norge, Schweiz och Thailand.
Serien är producerad av Metronomeägda produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn, vars team på tre personer följde eleverna i fjol från flygskolan på Malmslätt utanför Linköping till F7 i Såtenäs utanför Lidköping.
– Vi svarar inte på vilka villkor vi jobbar under, säger Stockholm-Köpenhamns vd Henrik Bastin först. Men Flygvapnet har inte ställt några krav på oss. De har tvärtom varit mycket noga med att inte försöka påverka vår produktion.
Har någon annan, till exempel Saab, bidragit till finansieringen?
– Ja, det stämmer att Saab Gripen varit med i finansieringen. Det är väl inte så märkligt att de vill stödja den här produktionen. Vi ser på Saab som på vilket annat börsnoterat företag som helst som vill marknadsföra sina produkter. Vi har haft en okomplicerad och bra diskussion med Saab.
Gripen Internationals informationsdirektör Owe Wagermark, tidigare överste och informationschef i Flygvapnet, är mera rakt på sak:
- Ja, vi har ett samarbetsavtal med produktionsbolaget för att hjälpa dem ekonomiskt.
Hur omfattande är det avtalet?
– Ja du, det är en bra peng.
Pratar vi en, två eller flera miljoner kronor nu?
– Vi pratar miljonbelopp. Men serien kommer att säljas utomlands i de länder vi försöker sälja Gripen. De har fått en lista av oss över de länder vi är verksamma i. Förresten, de får väl sälja till vilka länder de vill. Jag räknar med att vi får igen pengarna.
Finns det några övriga villkor i avtalet?
– Vi får använda serien och får allt filmat material, alltså även det bortklippta. Normalt gör vi egen filmdokumentation av Gripen på olika förband vartannat år, men vi har hoppat över det i år när vi får det här materialet.
Har du sett serien?
– Bara två avsnitt, bland annat det i måndags.
Vad ger du för betyg?
– Minst fyra av fem möjliga Gripar.
Kanal 5:s programdirektör Lars Beckung är mycket nöjd med programmet. Han är inte orolig för att Saabs sponsring strider mot det brittiska tillsynsorganet Ofcoms regler om otillbörligt gynnande:
– Nej, vi skojade lite om det och sade att det inte verkar särskilt troligt att kidsen springer ut och köper sig en Jas.
Men gynnandet kan väl även gälla affärer med flygplan i länder som står inför att köpa Jas eller något annat plan?
– Nej jag ser ingen risk att det kommer i konflikt med reglerna.
Men hur känns det att vara en aktiv del av svensk vapenexport?
– Det är väl en smula långsökt att hävda att vi deltar i vapenförsäljningen. Och vad jag personligen tycker om vapenexport hör inte hit.
Var det ett dyrt program att köpa in?
– Det står i paritet med vad man kan vänta sig för ett program på den "sloten".
Kan vi kalla det ett rimligt pris?
- Ja, det var rimligt. Vi är nöjda med utfallet.
En produktion av en timma reality-tv brukar kosta mellan en kvarts och en halv miljon kronor per program. En rimlig skattning av priset på Kanal 5:s sex program landar kring två miljoner kronor.
Läs mer i dagens pappersutgåva av Resumé.