Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Saabs varumärke

Publicerad: 28 oktober 2011, 11:01

I dag meddelades att Saab Automobile köps av de kinesiska företagen Youngman och Pang Da. Håkan Matson, motorjournalist på Dagens Industri och Saab-expert, tror inte att företagen är ute efter varumärket först och främst. – Till 90 procent är de nog intresserade av deras nya bottenplatta, säger Håkan Matson.


Ämnen i artikeln:

Saab

Håkan Matson kan Saab utan och innan. Foto: Resumé och pressbild.

Turerna runt Saab Automobile har varit många och långa. Det har flera gånger sett becksvart ut för Saab, men nu köper de kinesiska företagen Youngman och Pang Da biltillverkaren för 100 miljoner euro, något som vd Victor Muller gladdes åt. Varumärket ser alltså ut att leva vidare. Men Håkan Matson, motorjournalist på Dagens Industri och Saabexpert tror inte att affären påverkar Saabs varumärke i någon stor utsträckning.

– Varumärket är så extremt misshandlat efter allt som hänt. Men det här är åtminstone bättre än att det går under, säger han till Resume.se och fortsätter:

– Det har varit övervärderat, åtminstone inom en diehard-kärna av fans till varumärket.

Han tror inte heller att de nya kinesiska ägarna varit intresserade av varumärket i första hand, utan att det gäller teknik.

– Till 90 procent är de nog intresserade av deras nya bottenplatta, säger Håkan Matson.

Företagen har en begränsad erfarenhet av bilbranschen, säger han, och därför kan det vara så att det blir svårt för den nya ledningen att se värdet i varumärket.

– Det ena företaget har aldrig tillverkat bilar och det andra har sålt bilar. Det kan vara svårt för de med känslan för varumärket, säger Håkan Matson.

Många frågetecken kvarstår: hur ledningen kommer att se ut, vilken inställning de har till varumärket och företaget och hur skuldfrågorna ska lösas. Det kan bli en svår match för Saab i sitt segment tror Håkan Matson.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Saab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.