Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Sågades på Facebook för sin McDonaldsburgare – tar bort sin profil

Publicerad: 25 Maj 2016, 14:44

Stjärnkocken Johan Jureskogs hamburgare gick inte hem hos Mikael Wahlström. Resultatet: Jureskog lämnar Facebook helt.

"Det får vara slut på slasket i sociala medier" säger stjärnkocken Johan Jureskog som har tagit bort sin facebookprofil efter att en kund sågat McDonalds nya Jureskog-hamburgare.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Johan Jureskog har enligt ett pressmeddelande från McDonalds lagt "gediget arbete och research" på sin senaste gourmetburgare för hamburgerkedjan. Satsningen är en del i en större kampanj signerad reklambyrån DDB.

Men arbetet till trots tyckte McDonaldsbesökaren Mikael Wahlström att hamburgaren var "extremt illa gjord" enligt Aftonbladet. Han tog därför en bild på skapelsen och postade på Johan Jureskogs Facebookprofil tillsammans med texten ”Johans 'signature burger' ser mer ut som Johans 'Road kill'”.

Bilden fick hela 3 000 likes.
– Det är ingen hemlighet att McDonalds har styleade bilder. Det köper jag. Men när något som ska vara förknippat med en toppkock ser ut som en road kill blir det ironi, säger Mikael Wahlström till Aftonbladet, och menar att toppkocken tappar kontroll över sitt varumärke när han överlåter det till en snabbmatskedja.

Johan Jureskog är enligt Aftonbladet upprörd när man når honom per telefon.
– Är jag inte nöjd med min mat då säger jag till restaurangägaren eller servitrisen. Jag hänger inte ut någon på sociala medier och smutskastar andra människor. Det är inte jag. Jag är en av Sveriges absolut bästa kockar. Då är det klart att det är jättekul att smutskasta mig, säger han enligt tidningen.

Händelsen var sista droppen för kocken, som själv tycker att hamburgaren smakar toppen. Nu har han tagit bort sin Facebookprofil helt och hållet för att slippa kritiken.
– Det får vara slut på slasket i sociala medier. Jag är trött på det, säger Johan Jureskog.

Här är burgaren som Mikael Wahlström fick:

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.