Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sålde annonser för 160 miljoner

Publicerad: 26 februari 2010, 10:09

Under 20 år på IDG har 45-åriga affärschefen Thomas Roos sålt annonser för 150-160 miljoner kronor. Nu lämnar han förlaget för att få mer tid med sina fyra barn. Vad han ska göra framöver är inte bestämt.


Ämnen i artikeln:

IDG

Elextrolux hade en gång i tiden en säljare kallad The Gun. Enligt legenden sålde han en dammsugare per dag. Nu lämnar en av IDG:s mest framgångsrika säljare förlaget, Thomas Roos:
– Jag kan väl inte påstå att jag bildat skola på IDG precis. Däremot har jag väl hjälpt unga och friska talanger.

Men du är ändå en sjukt framgångsrik annonssäljare?
– Allt är relativt, men visst har jag sålt för mycket pengar. Under 20 år på IDG har jag sålt annonser för cirka 150-160 miljoner kronor. Samtidigt har inte pengarna drivit mig. Man måste också komma ihåg att jag har arbetat med en hel del annat än enbart försäljning, säger Thomas Roos.

Ett exempel är att han långt tillbaka var med om att starta tidningen Nätverk & kommunikation. Denna togs sedan över av Christer Björkin, som nyligen avgick som Sverige-vd på förlaget Talentum. Sista åren på IDG har Thomas Roos arbetat mycket med onlinefrågor. Redan för ett par år sedan fanns funderingar kring vad han ville göra framöver. Men då fick han det yttersta ansvaret för viktiga projekt kring kundcase och pressmeddelanden.
– Nu rullar projekten så därför det känns verkligen som hög tid att lämna förlaget. Det har varit en jätterolig tid och exempevlis var dotcom-åren helt galna, säger Thomas Roos.

Planen är alltså att få mer tid med sina fyra barn, som är 18, 15, 11 och 4 år. Vad han vill göra härnäst är  inte klart:
– Jag klarar mig ett tag, men jag har redan fått en del förfrågningar. Men vem vet jag kanske börjar arbeta med en helt ny bransch. Det får framtiden utvisa, säger Thomas Roos.

På fritiden har han ett genuint basket-intresse och sitter bland annat i styrelsen för 08 Basket.
– Jag har inte spelat så mycket själv, utan det handlar mer om att barnen spelar mycket, säger Thomas Roos.

Det finns ett rykte att Thomas Roos en gång i tiden samlade på klockor. Men han menar att ryktet är kraftigt överdrivet:
– Jag är ingen stekare som samlar på lyxklockor och det var många år sedan jag samlade på klockor. Jag hade inte särskilt många och det var mer klassiska stilrena klockor som intresserade mig. Jag sprang inte runt med massa Rolex, säger Thomas Roos.

Du har varit 20 år på IDG och slutar idag. Får du guldklocka?
– Nej, kanske blommor. Efter 10 år fick man ju ett pennställ, säger Thomas Roos.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

IDG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.