Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Säljare hoppas på Bestseller

Publicerad: 19 maj 2011, 11:07

Mediesäljaren Peter Paunovic har skrivit en en bok om framgångsrik försäljning. Men titeln – Bestseller – fick han hjälp med av sin fru.


Ämnen i artikeln:

Peter Paunovic

Peter Paunovic. Foto: Resumé.

Mediesäljaren Peter Paunovic har, tillsammans med Ann Olrin, tidigare redaktionschef på Metro, skrivit boken Bestseller som släpps inom kort.

– Det är en enormt handgriplig bok om vad framgångsrik försäljning är. Den innehåller intervjuer med allt från Nicholas Högberg på mobiloperatören 3 till läkaren och personlige tränaren Johan Ullman om vikten av att ha bra fysik för att prestera på topp, säger Peter Paunovic.

Varför skriver du boken?
– Jag har så mycket inom mig om vad framgångsrik försäljning är. Säljyrket är väldigt styvmoderligt behandlat. I de flesta andra yrken krävs långa utbildningar men sälj är något som ska avhandlas på två timmar på en föreläsning, tots att det är så oehört viktigt.

– Det sämsta man kan göra på en arbetsplats är att bara ge den nye säljaren kunderna och önska honom/henne lycka till. Det krävs ständig träning och utbildning och en tydlig organisation precis som i alla andra yrken.

Vad säger du om debatten som varit om säljkulturen med pepp-videor och hård jargong?
– Man måste hitta något som passar varje sälkultur, barje arbetsplats. Pepp kan vara en grej om det passar in. Men att däga "jag ska pissa på er” och sånt är avarter. Organisationen måste ha tydliga regler för vad som är ok och vad som inte är ok.

– Många skriver i platsannonser "Vi söker världens bästa säljare", men det hjälper inte att stoppa in en V12:a om bilen är en Trabant (gammalt östtyskt märke, reds anm). Det måste vara en tydlig och väl fungerande organisation där säljaren får stöd och möjlighet att utvecklas.

Vad krävs för att bli en framgångsrik säljare?
– Det viktigaste är att vara genuint lyhörd. Jag har en självmyntad floskel: ”Det är viktigare att förstå kunden än att få kunden att förstå". Vissa säljare är så oerhört fokuserade på att presentera sin idé att de inte lyssnar på kunden.

Hur bra kommer den här boken att sälja då tror du, du som är säljare?
– Jag har drygt 300 förhandsbokningar och förlaget tror mycket på boken, så jag hoppas att den ska sälja bra.

Hur kom du på titeln?
– Det var min fru som kom på den, en fin titel.

Bestseller ges ut av Kalla Kulor förlag.

Peter Paunovic har det egna säljbolaget PSP som han startade i fjol efter att ha varit vd för annonspaketet Dawn till Dusk.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Peter Paunovic

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.