Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Säljarna sålde ingenting på ett kvartal”

Publicerad: 29 Oktober 2010, 08:20

På torsdagen presenterade Eniro en förlust på 4,8 miljarder kronor under årets tredje kvartal. Sedan satte sig nye vd:n Johan Lindgren ner med Dagens Industri och dömde ut hur företaget fungerat under den förre ledningen med sparkade vd:n Jesper Kärrbrink. – Konsulter har gjort jobb som ledningen borde ha gjort, säger Johan Lindgren till DI.


Ämnen i artikeln:

Johan LindgrenEniro

Johan Lindgren är inte imponerad av hur Eniro sköttes före hans tid. Foto: Wilhelm Rejnus

Jesper Kärrbrink sparkades i september av ordföranden Lars Berg som även han tänker avgå till våren.

Nytillträdde Johan Lindgren pekar ut tre stora fel som begåtts under föregångarens tid för Dagens Industri.

Under årets första kvartal slogs katalogsäljarna ihop med digitala medier-säljarna. Följden blev enligt Johan Lindgren att säljarna satt i skolbänken under ett kvartal och inte sålde någonting.

Sedan pekar han på att företaget använt sig av konsulter i för stor utsträckning. Ledningen har enligt Johan Lindgren låtit konsulter utföra uppgifter de borde gjort själva. Dagens Industri har uppgifter som gör gällande att 100 miljoner kronor har lagts på konsulter under 2010, bland annat strategikonsulten McKinsey.

Till sist menar Johan Lindgren att organisationen har varit redundant och ineffektiv. Istället för att ha en central ”fabrik som producerar” har Eniro haft en ”fabrik” i varje land där företaget finns.

– Det har varit en oklar organisationsstruktur och oklara produktionsprocesser, säger Johan Lindgren till Dagens Industri.

Resume.se har sökt Jesper Kärrbrink för en kommentar, hittills utan framgång.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Johan LindgrenEniro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.