Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Säljkulturen är oförklarlig för utomstående"

Publicerad: 15 februari 2011, 09:18

Säljarkåren är på mångas läppar. Med anledning av pepp, raketen och pisshot frågar Resume.se säljaren Peter Paunovic vad som egentligen händer på säljavdelningarna. – Man måste ha varit delaktig i kulturen för att den ska ”make sense”. Det blir oförklarligt för en utomstående, säger han.


Ämnen i artikeln:

Peter PaunovicPeter Bertilson

</div><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="299" src="http://www.youtube.com/embed/VAYmXzyGWKo" title="YouTube video player" width="468" /></div><p>Det började i vintras med filmer på säljare som gjorde raketen och peppade varandra till stordåd. Och i förra veckan kunde Resume.se<a href="" orig-href="/nyheter/2011/02/11/jag-ska-pissa-pa-er/index.xml" target="_blank"> avslöja</a> att SvD:s försäljningschef<b> Peter Bertilson</b> hotade sina medarbetare med att han skulle ”pissa på er” om de inte levererar.</p><p>Enligt stjärnsäljaren <b>Peter Paunovic</b>, som idag driver det egna företaget PSP Media, är det svårt att förklara för utomstående varför säljkulturen skiljer sig från de flesta andra yrkesgrupper.</p><p>– Om man tänker på filmerna (raketen och 3-säljarna) så lägger jag ingen vikt på om metodiken är bra eller dålig. Det enda jag kan säga är att ledningen uppmärksammar sina säljare till 100 procent. Det skapas en väldigt speciell atomsfär, ungefär som i ett fotbollslag, och det blir en enormt driven kultur, säger han och konstaterar:</p><p>– De vore befriande i snökaos-Sverige om Trafikverket hade haft samma inställning och målet att inget tåg ska stå still.</p><p>Peter Paunovic drar ett personligt exempel på hur svårt det kan vara att få andra att förstå stämningen bland säljarna och säljledningen.</p><p>– Jag visade 3-filmen för min fru och hon tyckte att det var pajjigt. Men hon arbetar som lärarinna och under alla år har rektorn aldrig varit med på någon lektion.</p><p>När det gäller fallet med Peter Bertilson på SvD betonar han att citatet mycket väl kan vara taget ur sitt sammanhang. Men han tror inte på den typen av metod som ofta kallas för ”management by fear” som SvD-anställda vittnar om.</p><p>– Det är totalt förkastligt. Det finns flera som applicerar den typen av ledarskap, men det enda du kan göra när det gäller sälj är att finnas där och se till att medarbetarna får alla möjligheter.    Det handlar om att ge stöd och uppmuntra, och att ge rätt förutsättningar för att göra affärer. Management by fear är ett tecken på rädsla, säger han.</p><p>– Jag känner Peter Bertilson och han är en duktig person på alla sätt och vis. Men från vad jag har läst är det ett omoget beteende. Fast skuggan faller inte på honom utan på organisationen i sin helhet. Han är ganska ny inom mediebranschen och ganska ung. Det är en väldigt tuff utmaning för honom, säger Peter Paunovic. </p>

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.