Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Samordning är A och O

Publicerad: 12 februari 2013, 13:50

Du har dina medier på plats. Där finns en mediestrategi för dina annonskampanjer. De viktiga aktörerna i branschen har bokmärkt dina produktchefers bloggar, utvecklingschefens följare på Twitter är till stor hjälp i produktutvecklingen och kundtjänst jobbar nästan bara på Facebook. Nyheter på företagets webbplats har blivit ledande i branschen medan iPadmagasinet har etablerat företaget som ett varumärke i framkant. Medieplaneringen har följt manualen för medie­strategi. Här finns köpta, egna och i bästa fall förtjänade medier. Ett stort och komplext maskineri att ratta men ändå känns det spretigt och kommunikationen hänger inte ihop.


Nästa stora projekt är att integrera företagets medieinvesteringar för att få ut maximal effekt. Annars är risken att annonskampanjer, bloggar och kundtidningar blir isolerade kommunikationsnoder som i ­värsta fall motarbetar varandra. Samordningsproblemen är vanliga men samtidigt är medvetenheten stor om behovet att integrera, säger Jerry Silfwer på den digitala byrån Whispr Group.

– Det är en processfråga och det tar tid att lyckas integrera medieslagen.
En förklaring är att det är relativt nytt att tänka i egna och förtjänade medier och medietyperna har rötter i olika­ kompetenser. Om vi generaliserar så är köpta medier marknadsavdelningens område och där är förståelsen för att man måste förtjäna spridningen i sociala medier inte alltid den bästa. Å andra sida är det pr-folket som styr de sociala medierna och de vet inte mycket om hur köpta medier fungerar. Och de egna medierna tar ­informationsavdelningen hand om och där vill man gärna avskärma sig från både annonser och pr.

Det är begripligt.
– Det är lätt att säga att de olika avdelningarna ska jobba ihop men det är sällan det fungerar så. Då är det bättre att ha folk som jobbar horisontellt inom organisationen.  

Jerry Silfwer tror att mediesamordningen blir ett allt viktigare uppdrag för mediebyråerna.

Peter Arnesson, mediestrateg på mediebyrån Bizkit, tycker att samordning mellan olika medietyper är självklart i dag. Hur man går till väga skiljer sig givetvis från företag till företag men generellt använder man pr före kommersiella aktiviteter.
– Ofta börjar man med pr eftersom det är intressantare för journalister att skriva om något som inte redan finns i de köpta medierna.
För att få spridning på sociala medier måste företaget ha något som är värt att sprida. En kul video, en manual som förenklar användandet av företagets produkter eller en Facebooktävling med fina priser. Det behövs alltså eget innehåll, egen medieproduktion, som lockar till sig intresse och bygger före­tagets varumärke. Men det räcker inte alltid.
– Ofta behövs stöd från köpta medier så att spridningen på sociala medier kickar i gång, säger Peter ­Arnesson.

Sedan måste innehållet i det kommersiella budskapet täckas upp med sökordsannonsering.
– Om du har en kampanj för billig el vill du ju inte att folk ska söka på ”billig el” och få upp konkurrenternas erbjudande.
Jerry Silfwer påpekar att det kan vara effektivt att sökordsannonsera spridningen i sociala medier. I stället för att länka sökorden till egna produkter eller egna medier kan man köpa sökorden till externa bloggar som skrivit positivt om ens produkter eller verksamhet.
– Det inger mer förtroende hos de som söker efter information.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.