Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Samsung kartlägger svenskars tv-tittande med – här är receptet på den ultimata serien

Publicerad: 11 februari 2021, 10:44

Autenticitet, igenkänning, förverkligande och extra allt – det ska en tv-serie ha för att bli älskad i Norden. Rapporten ”The Ultimate tv Show” har tagits fram av Samsung och Annette Hill, professor inom Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds Universitet.


Ämnen i artikeln:

Samsung

Den tidigare pr-byrå -partnern Wenderfalck har hjälpt Samsung att ta fram projektet ”The Ultimate tv Show” som består forskningsrapport och en trailer för den ultimata tv-serien. Med rapporten vill man ge serieproducenter fler insikter kring vad tittaren värderar i en tv-serie och sammanställa en trailer för hur den ultimata tv-serien skulle kunna se ut och vad den bör innehålla.

Rapporten som bygger på kvalitativa intervjuer med tittare beskriver vad nordbor värderar i tv-serier och har tagits fram tillsammans med Annette Hill, professor inom medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds universitet. Hon har tidigare forskat om och gett ut flertalet böcker kopplat till vad som engagerar tv-publiken.

The Ultimate TV Show ska hjälpa tv-tittare att välja vilka serier de ska titta på. I en ny SIFO-undersökning, genomförd på uppdrag av Samsung, uppger nämligen nästan sju av tio (68 procent) att det är svårt att välja vilken tv-serie de ska titta på. Samtidigt uppger varannan respondent att det, i sällskap med andra, är svårt att komma överens om vad man ska se på.

– Jag hoppas att studien kan ge producenter hjälp och vägledning i vilka element man bör fokusera på och vilka man absolut inte får missa för att skapa tv-serien som är ultimat för alla, säger Annette Hill, professor inom medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds Universitet.

Om rapporten

Genom kvalitativa intervjuer med 44 svarspersoner från Sverige, Danmark, Finland och Norge, i åldrarna 18-38, klargjordes det att ingredienserna autenticitet, igenkänning, förverkligande och extra allt spelar störst roll för att nordbon ska tycka om en serie.

• Autenticitet


Oavsett vilken genre tittarna ser på vill de att serien ska innehålla en autentisk känsla. De letar efter riktiga känslor i animerade serier, trovärdiga världar i fantasy, karaktärer man kan relatera till i komedier och noggranna miljöer i kriminaldraman. För att hålla tittarnas intresse vid liv måste allt från casting till tidstypiska detaljer och miljöer stämma till punkt och pricka.

• Igenkänning


Att kunna känna igen sig i en tv-serie är en av de viktigaste faktorerna för att vi ska tycka om den, vare sig det handlar om karaktärer, platser, händelser eller situationer. En välkänd plats, en bekant skånsk dialekt eller ett problem man kan relatera till får tittaren att engagera sig i handlingen och serien i större grad.

• Förverkligande och utvecklande karaktärer

Kopplas både till seriens handling och karaktärernas utveckling. Desto mer komplexa, genomtänkta och omfattande handlingen och karaktärerna är desto starkare kan tittarna knyta an till och fortsätta följa serien.

 

• Extra allt

Publiken vill ha karaktärer, personligheter, miljöer och handlingar som är extrema. Oavsett om det handlar om realitydeltagares galna intriger eller en urspårad karaktärsutveckling, så fungerar extrema världar och karaktärer

som en paus i från egen vardag och en chans bli underhållen.

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Samsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.