Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sapient köper Nitro Group

Publicerad: 17 juni 2009, 14:17

Idag meddelade Sapient att de köper upp det internationella reklamnätverket Nitro Group. Förvärvet beräknas vara klart i början av juli.


Nitro Group, med kunder som Volvo, Nike och Foot Locker, får ny ägare. På onsdagseftermiddagen offentliggjorde Sapient att de förvärvar det internationella reklamnätverket.

Sapient och Nitro meddelar i ett pressmeddelande att de nu kommer att ha ett väldigt starkt erbjudande inom integrerad reklam, sociala medier och digital handel.

Sapients svenska chef Marcus Hasselblad vill i nuläget inte besvara hur uppköpet kommer att påverka den svenska marknaden.
– Jag kan inte svara på de frågorna i det här läget.

Gail Smart Scibelli, vice kommunikationschef på Sapient, säger att uppköpet kommer att göra Sapient mer konkurrenskraftiga mot andra byråer.
– Svenska kunder kommer att dra fördel av detta förvärv. Med förvärvet av Nitro kan Sapient nu erbjuda ett utökat tjänsteutbud som omfattar tätt integrerad traditionell och digital marknadsföring. För första gången får nu våra svenska kunder tillgång till en helt integrerad, strategiskt ledd, digital byrå.

Nitro ligger bakom en av den senaste tidens mest uppmärksammade kampanjer: ”Best job in the world”. I kampanjen sökte Tourism Queensland en person som kunde ta hand om en strand på Stora Barriärrevet mot en ersättning på runt 1 miljon kronor.

Nitros ägare får dela på 50 miljoner dollar, enligt Guardian.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.