Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sara Goldensohn blir Prosiebens utvecklingschef

Publicerad: 2 mars 2009, 10:06

Kanal5:s utvecklingschef Sara Goldensohn får nu samma jobb hos ägaren, tyska tv-jätten Prosieben – med hela Europa som marknad. – Jag ska i fortsättningen dela mitt uppdrag mellan Kanal5 och Prosieben, säger hon till resume.se.


Ekonomiskt stenhårt pressade Prosieben vänder sig nu till sitt svenska dotterbolag i jakten på en internationell utvecklingschef.

Kanal5 har också varit stjärnan i klassen och ett av de mest lönsamma bolagen i den tyska koncernen.
– Det är hedrade uppdrag. Jag ska framför allt jobba med att synkronisera verksamheten i de olika länderna där Prosieben är verksamt, säger Sara Goldensohn.

Är det verkligen möjligt att klara uppdraget för Prosieben med en halvtidstjänst?
– Jag har redan jobbat med det här i min roll på Kanal5. Dessutom ligger det en stor frihet i att själv utforma rollen. Men visst, man kan säkert jobba 100 procent med båda jobben, om man vill.

Påverkas ditt jobb av att Prosieben är så ekonomiskt pressat?
– Nej, jag har redan besökt kontoren i både München och Berlin den senaste tiden och satt mig in i förväntningarna. Men mycket ligger alltså hos mig själv, och hur jag vill utveckla tjänsten. Det finns massor av synergier som även Kanal5 kan ha nytta av.

Ta ett konkret exempel?
– Ett bredare perspektiv gör att man till exempel kan plocka upp format ännu snabbare.

Vad kan du ta med från Kanal5 till Prosieben?
– Till exempel vårt eget utvecklade format Den arga snickaren, som nu snabbt kan nå ut till andra länder.

Har arga snickaren redan klart med något annat land?
– Nej, det kan jag inte säga.

Vad heter Den arga snickaren på tyska?
–Den heter i alla fall The Angry Carpenter på engelska. Haha.

Kommer du att vara stationerad i München?
– Nej, jag kommer att vara 78 procent i Sverige, resten på andra marknader.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.