Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Sara Öhrvall lämnar Bonnier

Publicerad: 25 oktober 2013, 08:34

Sara Öhrvall.

Foto: Pressbild.

Sara Öhrvall, chef för Research & Development på Bonnier AB, lämnar sin tjänst efter sex år. Hon handplockades av vd:n Jonas Bonnier som ju även han slutar, vid årsskiftet. – Det har inte att göra med Jonas avgång, det är ett beslut som har vuxit fram hos mig efter sex år på Bonnier. Det är längre än någon annan position jag har haft tidigare. Men det är en bra tid för reflektion mellan två vd:ar, säger Sara Öhrvall som inte har klart med något nytt jobb.


Ämnen i artikeln:

Jonas BonnierSara ÖhrvallBonnier AB

Sara Öhrvall har under sin tid som chef för Research & Development tagit fram digitala läsplattan Mag +, Filmnet, "I am Zlatan"-appen i samband med Zlatans boksläpp och nylanserade Mondo. Under två år byggde hon upp en filial i San Francisco men har på senare år haft basen i Stockholm.

Nu lämnar hon Bonnier AB, i samma veva som Jonas Bonnier, som var den som rekryterade henne för sex år sedan.

Sara Öhrvall menar att det är ett bra läge för att gå vidare och reflektera över vad hon ska göra.

– Det har varit en fantastisk tid på Bonnier och jag var verkligen trivts här, säger Sara Öhrvall.

Har du informerats om vem som blir ny Bonnier-vd?
–      Nej, det har jag inte. Det är ingen som vet vem det blir.

Du hade en gång en teori om hur DN skulle bli större än Google, kommentar?
–      Ha ha, det minns jag knappt, men det jag menade var nog att mediebolag överlag har dåligt självförtroende. De är fantastiska på att berätta stories som berör publiken, något som saknas hos it-drivna bolag, som exempelvis Google.

Vad vill du göra härnäst?
– Jag har massor  av olika idéer som jag längtar efter att få utvärdera och  förhoppningsvis sätta till verket, men i nuläget vill jag fokusera på  att göra ett bra avslut på Bonnier.

Sara Öhrvall gick internationella ekonomi på Handelshögskolan och började som 23-åring på Toyotas internationella marknadsavdelning i Tokyo med Europastrategier. Sedan jobbade hon i USA, Holland och Singapore, bland annat som utvecklingsansvarig för Volvos nischbilar. Hon har även varit vd och delägare i varumärkesbyrån Differ, och vd och grundare av innovationsbyrån Ninety Concept Development.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.