Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

SAS aprilskämt kapat

Publicerad: 2 april 2013, 13:53

SAS aprilskämt som plagierades.

Under gårdagen aprilskämtade SAS om att man skaffat "Like"-knappar ombord. Kampanjen uppmärksammades – och kidnappades.


Flygbolaget SAS la under måndagen upp en bild i sociala medier där man  visade att man installerat Like-knappar ombord som första flygbolag i  världen. Den falska nyheten gjorde stor succé och kampanjen fick över  18 000 "Likes" på Facebook samt stor spridning på Twitter.

När kampanjen  hade legat uppe i cirka en timme lade Ystad Saltsjöbad upp exakt samma  bild som flygbolaget – med samma budskap. Dock skrev man att man hade  installerat knapparna bredvid hotellets sängar. Skämtet togs bort efter  att plagiatet uppdagats och Ystad Saltjöbad har gått ut och bett om  ursäkt via sin Twitter och Facebooksida.

SAS fick under krisen i höstas uppmärksamhet för hur man använde  framförallt Twitter för att kommunicera med kunder och allmänhet.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.