Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Saxons älsklingsinvestering: Toca Boca

Publicerad: 12 November 2013, 13:16

Bonniers chef för affärsområdet, Growth Media, Ulrika Saxon, hyllar spelutvecklingsbolaget Toca Boca, som utvecklar appar för barn. – Vi passerade 50 miljoner nedladdningar på App Store under förra veckan, sade hon under Sime på Cirkus i Stockholm. Hon förklarade även som krävs för att Growth Media ska investera i ett bolag eller en affärsidé.


Ämnen i artikeln:

Ola AhlvarssonUlrika SaxonToca BocaSimeBonnier Growth Media

Ulrika Saxon menar att Toca Boca är ett ypperligt exempel på två  entreprenörer som har lyckats ta något från en idé till rejäl leverans.

Bonnier Growth Media jagar nu andra framgångsrika projekt med ljus och lykta.

Här handlar det inte bara om medieområdet, utan Ulrika Saxon letar efter investeringar inom en rad områden.

Ola Ahlvarsson bad henne identifiera såväl hot som utmaningar när det gäller den traditionella medieindustrin.

Ett av hoten är att underskatta bolag som kommer från andra områden.
–  Det klassiska exemplet var att DN och SvD konkurrerade, men i en global värld kommer konkurrensen även från exempelvis Bloomberg, säger Ulrika Saxon.

Hon menar att utvecklingen med förändrade konsumtionsmönster leder till att företaget på ett helt annat sätt än tidigare har unika möjligheter att skapa starka relationer med familjer och hushåll.

För att lyckas krävs det dock att man använder sina databaser på rätt sätt, resonerar Ulrika Saxon.
– Produktens utformning är inte lika viktig länge, utan analytikerna är de nya supertalangerna i alla fall när vi talar om affärsinriktade sådana, säger Ulrika Saxon.

En ytterligare stor möjlighet är att alltfler apparater blir uppkopplade.

Ulrika Saxon nämner att Ericsson har prognostiserat att det finns 50 miljarder uppkopplade apparater inom sju år.
– Vi har fått se en utveckling där man går från bilar till att koppla upp elektronisk utrustning i hemmet och att man nu bär med sig tekniken på kroppen, säger Ulrika Saxon.

Hon nämner att en genomsnittlig person använder sin smarta telefon 150 gånger på en dag.
– Det är helt sjukt egentligen, säger Ulrika Saxon.

Hon uppger att Bonnier arbetar efter med en kombination av ett stadigt kassaflöde från traditionella verksamheter som kan användas till att finansiera mer experimentella projekt.

Hon fick även frågan var Bonner befinner sig om 10 år och gav svaret:
– Bonnier har funnits i 200 år och jag är helt övertygade om att de nästa 100 åren blir helt annorlunda än vad vi tidigare har upplevt. Bonnier planerar dock bara 5-10 år i förväg, säger Ulrika Saxon.

Ulrika Saxon berättar också att bolag som Mag+ har flyttat sitt huvudkontor till New York i sin strävan att försöka bli ett globalt företag.

Hon gör också klart att Growth Media framförallt letar efter verksamheter med intäkter från flera källor och en klar plan för hur man ska nå lönsamhet.

Hon fick en hel del skratt från publiken när hon fick frågan om det är ok att misslyckas.
– Vi har många som har stannat länge inom Bonnier och som har misslyckats gång på gång och som fortsätter att göra det, svarade hon.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.