Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

SBS Discovery i startgroparna för den nya streamingtjänsten

Publicerad: 26 Maj 2015, 15:09

Daniel Cedercrona, digital direktör på SBS Discovery TV.

SBS Discovery är i startgroparna för att lansera sin nya streamingplattform DPlay som rymmer hela koncernens innehåll. Med den ger de sig in i matchen mot Netflix, Viaplay och Bonniers kommande streamingtjänster. – Det här är början på en ny resa för oss, säger Daniel Cedercrona, direktör för digital media.


Ämnen i artikeln:

CMoreSBS Discovery MediaHBOSBS Discovery TVNetflixViaplayStreaming

Kriget om det digitala tv-tittandet hårdnar allt mer. SBS Discovery TV som i Sverige bland annat har Kanal 5, Kanal 9 och hela Discoverys utbud håller just nu på och betatestar sin nya streamingtjänst DPlay som kommer att lanseras senare i år. Med den hoppas de kunna ta viktiga andelar på den växande marknaden som kommer att bli central för alla tv-bolag framöver.
– Nu testkör vi en betaversion i lugn och ro för att i dialog med inbjudna premiumkunder finjustera tjänsten så den blir ännu bättre. Vi fyller också på med material hela tiden och vidareutvecklar både tjänst och tittarerbjudande, så Dplay får ett ännu starkare och mer attraktivt tittarerbjudande, säger Daniel Cedercrona, direktör för digital media på SBS Discovery TV.

Hur ska ni få tittarna att hitta dit?
– I samband med lanseringen ökar vi våra investeringar på plattform, innehåll och marknadsföring kraftigt. Det här är början på en ny resa för oss. Mer specifikt kommer vi att få tittarna att hitta Dplay på olika sätt. Dels genom traditionell marknadsföring, genom de egna plattformar vi har på Facebook, instagram och Twitter, dels genom de partnerskap vi har. Sen kommer vi naturligtvis att crosspromota via våra linjära kanaler. Vi har redan idag hängivna tittare, till exempel är ju Ex on the Beach ett av de mest sedda programmen online idag.

Hur kommer betalmodellen att se ut? Blir det olika prisnivåer, och hur mycket kommer vara gratis för tittarna?
– Det kommer att finnas en annonsfinansierad tjänst (AVOD) och en betaltjänst (SVOD). Priset kommer ligga i linje med de övriga aktörerna och kommer att vara utan bindningstid. Exakt hur mycket som kommer att ligga bakom betalning och hur prisnivån ska se ut får vi återkomma till.

I vilken utsträckning kommer ni att ha exklusivt innehåll för Dplay?
– Vi kommer absolut att ha exklusivt innehåll på Dplay, till exempel livekameror från Big Brother och samtliga matcher från EM-kvalet. Mer tillkommer och exakt vad och i vilken utsträckning vi kommer att erbjuda det är för tidigt att säga. Dessutom är själva bredden i sig exklusiv. Med Dplay släpper vi loss kraften i hela vårt samlade erbjudande på ett ställe.   

Vilka är de viktigaste tekniska framstegen med plattformen?
– Vårt fokus är att erbjuda en pålitlig och användarvänlig plattform för streaming, där vårt innehåll står i fokus. Vi kommer att utveckla tjänsten kontinuerligt och har hela Discoverys globala muskler i ryggen.

Vilka möjligheter ser du till att integrera andra typer av tjänster i plattformen?
– Det finns stora möjligheter till det framöver. Nu är dock vårt fokus att ge våra tittare en pålitlig och användarvänlig plattform för streaming.

Hur ser du på konkurrensen om tittandet online i Sverige?
– Konkurrensen är benhård, vilket är stimulerande och krävande. Vad vi ser är att innehåll och användarvänlighet är det absolut viktigaste. Därför utvecklar vi nu Dplay i dialog med våra tittare.

Varför ska man välja Dplay framför exempelvis Netflix, HBO eller Viaplay?
– Vi kan erbjuda ett unikt innehåll med breda lokalproduktioner, starka hybridtitlar – alltså titlar som driver både linjärt- och onlinetittande - nya heta internationella succéer, egenproducerat drama, Discoverys enorma utbud av dokumentärt innehåll, direktsänd sport som till exempel EM- och VM-kval i fotboll, hela Eurosports utbud och mycket mer. Innehållet kommer att uppdateras dagligen. Dplay ska vara aktuellt och angeläget.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.