Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Scanpix, TT Spektra och Svenska Grafikbyrån försvinner

Publicerad: 13 februari 2013, 12:19

TT-Gruppen stuvar om bland sina varumärken. Som en konsekvens skrotas varumärkena Scanpix, TT Spektra och Svenska Grafikbyrån, enligt ett internmeddelande från vd Jonas Eriksson. (UPPDATERAD)


Ämnen i artikeln:

Scanpix

TT, Uppdragsmedia och TT-Gruppen behålls som varumärken. Resten ska framöver att ingå i TT-varumärket. Syftet är att skapa en "one-stop-shop" med hela serviceportföljen som ingår i varumärket TT. Varumärket TT-Gruppen kommer att visuellt skiljas från TT för att undvika förväxling.

– Helst skulle vi vilja samla allt under ett varumärke, men det blir två, säger Jonas Eriksson. Vi har begränsade marknadsföringsresurser och då blir det bättre effekt om man kraftsamlar kring så få varumärken som möjligt.

Enligt Jonas Eriksson får det följande konsekvenser:
- Ett samlat erbjudande mot främst nyhetskunder, men även mot andra målgrupper
- En kundwebb
- En informationssajt
- Varumärkena TT Spektra, Scanpix, Svenska Grafikbyrån försvinner
- TT Kompetens kommer fortsätta i nuvarande form

– Vår produkt har förändrats genom åren, säger Jonas Eriksson. Text, bild, video och grafik har växt samman för våra kunder. Och då behöver vi kunna jobba smartare för att fylla deras behov.

Tanken är att TT i framtiden ska bli tydligare gentemot kunderna, liksom att få en bättre sammanhållningskänsla internt. Riskerna, som Jonas Eriksson ser, är:
- Initiala intäktstapp för vissa målgrupper som i dag inte ser TT som till exempel en bildleverantör (reklamsegmentet, företag, etc).
- Exporten på bildsidan
- Scanpix är ett starkt varumärke bland internationella byråer.
- Risk för att Svenska Grafikbyråns erbjudande mot uppdragskunder blir anonymt.

– Men några personalnedragningar är inte aktuella, säger Jonas Eriksson. Det är inte därför vi gör det här. Vi gör det för att kunna ha en bättre affär.

Hur lång tid arbetet med att slå samman TT:s varumärken kommer att ta, är enligt Jonas Eriksson svårt att säga, men han räknar med att det nya TT kommer att stå färdigt under 2013.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Scanpix

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.