Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Scherman är som kärnan i en kvällstidning”

Publicerad: 28 Augusti 2013, 15:15

Foto: Jonas Eltes.

Aftonbladets publisher Jan Helin och Schibsteds försäljningsdirektör Anders Berglund gläds över rekryteringen av den förre TV4-chefen Jan Scherman: – Han har kombinerat relevant popularitets-tv med samhällsjournalistik och det är ju kärnan i hur en kvällstidning jobbar, säger Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanAnders BerglundJan Helin

Resumé talar med Jan Helin och Anders Berglund strax innan de ska in på ytterligare en dragning på Cirkus.

Jan Helin är såklart mycket nöjd med rekryteringen:
–  Det är en toppkraft och en verkligt tv-kunnig person som vi nu får att  jobba med. Det är få saker som har hänt på den svenska tv-marknaden  under de senaste 20 åren som inte har passerat genom Jan Schermans  skalle, säger Jan Helin.

Anders Berglund uppger att Aftonbladet vill  ta ett större kliv inom hela tv-området både när det gäller det  kommersiella och själva innehållet.

Här kommer alltså Jan Schermans kunskaper väl till pass.
–  Det känns verkligen kul att få in en bredare kompetens inom tv-området i  Schibsted-huset i och med Jan Scherman, säger Anders Berglund.

Han  menar att kombinationen av Jan Schermans kunskaper inom mer traditionell  tv och Schibsteds digitala kunskaper blir en ”jäkligt spännande”  cocktail.

Aftonbladet har också dragit igång ett samarbete med United  Screens, som har Googles före detta Sverige-chef, Stina Honkaama, som  vd:
– Vi vill hitta nya sätta att distribuera oss. Och United  Screens har både intressant tv och en bra plattform för att kontrollera  innehåll, säger Jan Helin.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.