Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Scherman: Begränsa Bonniers makt

Publicerad: 27 November 2013, 08:35

Jan Scherman, fd.vd på TV4, numera rådgivare åt Aftonbladet.

Foto: Björn Elgstrand.

Jan Scherman propagerar i dag för skärpt konkurrenslagstiftning på medieområdet i en artikel på Aftonbladet Kultur. Vd-bytet på Bonnier måste aktualisera frågan, skriver han.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanAftonbladetBonnier ABSchibsted

Igår stod det klart att Com Hems vd Tomas Franzén tar över som koncernchef på Bonnier AB.  
"Från ett monopolliknande företag till ett annat" skriver TV4:s förre vd Jan Scherman, numera rådgivare åt Aftonbladet, i en debattartikel i dag.

Jan Scherman vill att regeringen på allvar ska ta tag i frågan om ägarkoncentrationen på medieområdet:  
"Vd-skiftet på Bonnier måste bli startskottet för en bred diskussion om hur mediegiganters makt ska kunna begränsas (...) Det är viktigare än någonsin att det tillsätts en parlamentarisk utredning för att söka begränsa enskilda medieägares makt".

Han berättar bland annat hur han genom åren har fått påstötningar från ägarhåll i publicistiska frågor. Senast från Nisse Bonnier i samband med att TV4:s Kalla Fakta granskning drottning Silvias pappa.  
"Ägarattackerna kommer liksom inte från vänster, om nu någon trodde det. Det är mest fortsatt färdriktning", skriver Scherman.  

Redan för 15 år sedan hade den dåvarande kulturministern Marita Ulvskog ett färdigt lagförslag som sökte begränsa ägarkoncentrationen. Jan Scherman menar att innehållet i den fortfarande är aktuellt, men med ett viktigt tillägg:  
"Utredningen skissade på hur dominans skulle definieras inom olika medieområden i syfte att stärka konkurrenslagstiftningen. Det är fortfarande aktuellt, men behöver kompletteras med hur kontroll av distribution ska vägas in" skriver han.

"I tv talar vi om vertikal integration – man äger kedjan från produktion av program, tv-kanaler och distribution hela vägen fram till tittaren. Den här maktutövningen är som ett höghastighetsvapen – totalt genomträngande med lite utrymme för andra företag och för konsumenternas fria val"

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.