Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Scherman hjärnan bakom Aftonbladet i marknätet

Publicerad: 12 november 2013, 10:18

Jan Scherman.

Foto: Stefan Borgius.

När Jan Scherman gjorde upp om sin anställning som tv-rådgivare åt Aftonbladet presenterade han ett tiotal idéer för publishern Jan Helin. En av dessa var att gå som linjär tv-kanal i digitala marknätet.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanAftonbladetJan Helin

I går kväll avslöjade Resumé att Aftonbladet skickat in en ansökan om tillstånd för att sända tv i det digitala marknätet åren 2014-2020.

Förre TV4-vd:n Jan Scherman börjar en visstidsanställning som strateg och tv-rådgivare för Aftonbladet efter årsskiftet. I samband med att hans anställning gjordes upp presenterade Jan Scherman ett tiotal idéer för att ta Aftonbladets tv-satsning vidare.

En av dessa idér var just att gå linjärt i det digitala marknätet.

– Jag delgav Janne Helin den här idén bland annat, det stämmer, säger Jan Scherman till Resumé och fortsätter:

– Jag presenterade ett stort antal idéer och en av dem var att Aftonbladet skulle ta sitt kraftfulla och fina tv-utbud och distribuera det linjärt, säger Jan Scherman.

Han vill inte gå in närmare på planerna eftersom han inte tillträder förrän efter årsskiftet.

Aftonbladets Jan Helin säger att man lärt sig av misstaget från förra gången då TV7 blev en flopp med mångmiljonförluster. Situationen uppges vara en helt annan nu med Aftonbladets starka online-bas på tv-området.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.