Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Scherman i tuffa förhandlingar om Aftonbladets tv-kanal

Publicerad: 22 september 2014, 09:00

Jan Scherman förhandlar med distributörer om Aftonbladets tv-kanal.

Foto: Andreas Elgstrand.

Hela den traditionella tv-marknaden är i gungning. Nu sitter Aftonbladet TV:s affärsområdeschef Jan Scherman i tuffa förhandlingar med distributörerna om Aftonbladets nya tv-kanal som planeras ha premiär vid årsskiftet.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVJan SchermanAftonbladet

Den tidigare TV4-vd:n Jan Scherman är hjärnan bakom Aftonbladets planerade linjära tv-kanal i det digitala marknätet. Satsningen ses som ett komplement till kvällstidningens starka online-bas på tv-området.

Men Scherman förnekar inte att det finns problem att övervinna på vägen. Regeringens beslut om det nya 700-bandet försenades, och Teracom kommer inte att kunna skicka ut Aftonbladets tv-signal förrän om två månader. Att börja sända den 1 oktober som Myndigheten för Radio och tv beslutat är därför omöjligt.

– Vi överklagar det beslutet, men det tror jag inte blir några problem. Vi har en bra dialog med myndigheten. Det är regeringen och inte vi som som varit försenade, säger Jan Scherman.

Den linjära tv-marknaden viker och det gör också att förhandlingarna med distributörerna blir tuffare inför premiären av kanalen runt årsskiftet. Minst 600 miljoner kronor i reklamintäkter beräknas försvinna i år för att tv-bolagen inte kan leverera tittare.   

– Jag har stor respekt för utecklingen på tv-marknaden. Jag både hör och ser vad som händer, säger Jan Scherman.

Satsningen på tv-kanalen är ingen helig ko – om den inte blir lönsam kommer den inte till varje pris att fortgå, förklarar han.

Men han tror fortfarande benhårt på konceptet att via det digitala marknätet som ytterligare en plattform utgå från den starka tv-verksamhet som Aftonbladet driver online.

Vilken siffra Aftonbladet TV får på fjärrkontrollen återstår att se. Scherman menar att förhandlingarna med distributörerna ligger långt framme, men att läget på marknaden gör processen tuffare.

Enligt Scherman är Aftonbladets tv-initiativ ändå uppskattat bland annonsörer som välkomnar en ny svensk satsning.

Tv-kanalen ska ha samma anda som online-tv-verksamheten på Aftonbladet. Befintliga online-program och profiler kommer att synas i rutan samtidigt som det görs nysatsningar både i den linjära kanalen och på nätet. Det blir nyhets- och aktualitetsprogram, sport och nöje, samt inköpta program som exempelvis dokumentärer.

– Tv-kanalen blir ytterligare ett exponeringsfönster för det som redan är bra i Aftonbladets tv-verksamhet online, säger Jan Scherman.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.