Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Scherman: Medierna slipper granskning

Publicerad: 20 april 2015, 09:27

Jan Scherman anser att mediebolagen slipper granskning

Foto: Björn Elgstrand

I en krönika i SvD kritiserar Aftonbladet TV:s affärsområdeschef Jan Scherman mediernas bristande granskning av den egna branschen. Han anser att självklara drev mot mediecheferna uteblir. – En form av positiv särbehandling när alla andra drabbas av negativ dito, skriver han i krönikan.


I krönikan tar han bland annat upp exemplet med DN:s Frysbox. Här berättade Journalisten hur tolv anställda tvångsplacerades utanför redaktionen med uppgiften att förbereda DN:s 150-årsjubileum. Men andra medier hakade inte på, skriver Jan Scherman.

"Förnedringen med alla nämnda ingredienser är som en fasansfull fantasi. Därtill visar det sig att det på en punkt är en dramatisk skillnad mellan medieföretag och alla andra firmor. Det självklara drevet uteblev nämligen. DN granskades i huvudsak enbart av tidningen Journalisten. Det skedde förra månaden med uppföljning i några branschtidningar. Punkt, slut och så tystnad."

Det enda undantaget enligt Jan Scherman är Uppdrag gransknings reportage om mediekoncernen Stampen i förra veckan. Han hävdar att medierna positivt särbehandlar bolag i den egna branschen och att därmed uteblir mediedrev som annars vore självklara.

"Slutsatsen blir att medieföretag är illavarslande lika alla andra bolag. Medieindustrins fumlighet med sin egen kris verkar vara generell. Sekelgamla brukspatronfasoner tycks ha återuppstått med inhumana uppsägningsmetoder och guldkantade chefslöner. Mediechefer är som vilka andra direktörer som helst – håller sig konsekvent undan granskning. Skillnaden är att mediedirektörerna lyckas i sina undanmanövrer och oftast slipper springa i offentliga gatlopp. En form av positiv särbehandling när alla andra drabbas av negativ dito."

Jan Scherman understryker att det inte handlar om att det är fel med höga chefsarvoden eller att det är fel att säga upp anställda. Det allvarliga är att branschens trovärdighet står på spel:

"Den som slår vakt om yttrandefriheten måste väl själv föregå med gott exempel och inte gömma sig reflexmässigt? Hur ska andra bolag kunna kritiseras för mörkläggning när mediebranschen själv drar ner var och varannan rullgardin? Tigandet är nu så frekvent att det helt uppenbart riskerar att undergräva trovärdigheten i mediernas viktiga vakthållning kring öppenhet för yttrandefrihetens bästa."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.