Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Scherman om rättighetsstriden: "Konsumenterna får ta smällen"

Publicerad: 6 Mars 2017, 12:20

I fredags kom uppgifter om att Discovery gått vinnande ur upphandlingen om att sända Allsvenskan från 2020. Enligt Jan Scherman blir rättigheterna dubbelt så dyra som förra upphandlingen och landar på 550 miljoner "Tittarna får stå för kostnadsökningen", säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanDiscovery Networks SwedenC MoreDiscovery NetworksAllsvenskan

I fredags berättade före detta Expressen-journalisten Mathias Lühr att Discovery Networks Sweden vunnit rättighetsupphandlingen av Allsvenskan och från och med 2020 tar över sändningarna från C More. C More har haft rättigheterna till Allsvenskan sedan 1997.

Från C Mores sida har det sedan dess varit locket på. Till Expressen säger presschefen Johan Gustafsson att han inte vill kommentera ärendet. C More har de senaste åren satsat hårt på den svenska marknaden där man haft rättigheter till Allsvenskan, Elitserien, Hockeyallsvenskan och till fotbollslandslagets tävlingsmatcher. Detta samtidigt som bolaget blöder ordentligt med pengar.

Jan Scherman, tidigare vd för TV4-Gruppen, menar att kostnaden för de nya sändningsrättigheterna kommer att landa på cirka 550 miljoner kronor.

– De som går förlorande ur det här är tittarna. Den riktigt sportintresserade måste nu ha flera abonnemang för att följa sina lag, och det blir inte billigt. Sen är det kul för multimiljonären Rune Hauge, agenten som företrätt Svensk Elitfotboll i förhandlingarna, som får en massa pengar igen och som istället kunnat användas för att till exempel stötta ungdomsfotboll eller lokal klubbar med tuff ekonomi, berättar han för Resumé.

Jan Scherman har tidigare kritiserat den norske agentens inblandning i svenska rättighetsupphandlingar. I en krönika från 2015 förutspådde han även att Discovery skulle komma att ta marknadsandelar på den svenska sportmarknaden.

– Det som förvånar mig är att den här kostnaden landar på en och samma leverantör. Jag hade förväntat mig ett samarbete mellan två leverantörer där innehållet fanns på flera plattformar. Det finns inget sätt att få hem den här affären rent ekonomiskt, det är helt annorlunda än när MTG köpte Premier League-rättigheterna 2010, som ju kan fördelas på flera länder..

Vad kommer det här att få för konsekvenser?

Discovery kommer blir tvingade att lägga kostnaden på antingen distributören, tv-bolagen eller hos konsumenten. Och jag är rädd för att det är konsumenterna som får ta smällen.

– En konsekvens rättighetsagenter och broadcasters bortser från är risken för ökat pirat-tittandet. Tittar man på de sydost-asiatiska marknaderna ser man att tittare hittar "kreativa lösningar" för att komma åt premium-materialet. Undersökningar i USA visar också på att unga i allt högre grad väljer bort livesänd sport, man nöjer sig med den service man får genom nyheter på nätet. Vi börjar närma oss den här typen av ekonomiska nivåer av svenska rättigheter som i slutändan blir kontraproduktiv.

Även i Storbrittanien har man märkt av att publiken flyr de dyrare och dyrare sporträttigheterna. I höstas rapporterade the Guardian om att tittarsiffrorna, för första gången, sjunkit med upp till så mycket som en femtedel på vissa Premier League-matcher. Detta efter att det brittiska telekom-bolaget BT köpt rättigheterna till en tredjedel av Premier league-matcherna samt Champions league-rättigheterna och därigenom ökat priserna. I en enkät utförd av tidningen svarade många att de valt att gå över till pirat-streaming.

– Prisnivåerna i Sverige är inte betingade av att rättigheten skulle vara värt det. Det är ett hästhandlarspel där du som agent försöker driva ett race som inte är marknadsekonomiskt. Det här avtalet tillsammans med det nya hockeyavtalet befinner sig på den absoluta smärtgränsen.

Vad som ska hända på framtidens streamingmarknad kan vi redan ha sett på den amerikanska marknaden. Den 21 februari rapporterade Bloomberg att nätjätten för samtal med Major League Baseball (MLB) om att sända matcher på plattformen i framtiden. Redan nu visas den mexikanska högstaligan och La Ligas fredagsmatcher på Facebook Live.

En vacker dag kommer bolag som Apple och Facebook gå in och sopa rent inom sporträttigheterna, precis som telekom-bolag som British Telecommunications (BT). Det är väl känt att Telia la bud på Premier league-rättigheterna för några år sedan. Varför skulle då bolag som Facebook, Apple och Amazon avstå? Det skapas en ny form av vertikal struktur där man kontrollerar både distribution och innehåll och där man har ett megaregister på användarna som man kan använda till att förfina affärsmodeller. Det är en olustig form av ägarkoncentration där konsumenten står som förlorare.

Jan Scherman vill inte uttala sig om vad rättighetstappet kan få för direkt betydelse för C More.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.